InTouch: een overzicht voor beheerders

InTouch: een overzicht voor beheerders

Introductie

InTouch is een webapplicatie welke ontwikkeld is en beheerd wordt door SDB Analytics.  Aan het eind van dit artikel heb een beeld van wat jij als beheerder kunt inrichten.

Dit artikel is geschreven voor beheerders van InTouch bij zorgorganisaties. Aan de rechterkant van je scherm vind je de inhoudsopgave van dit artikel (Op deze pagina).

Centrale hub InTouch

InTouch is dé centrale hub waar alle inzichten samenkomen en waarmee je de datagedreven transitie als zorgorganisatie kunt maken. Het is onderdeel van het Analytics platform en dient als de applicatie waar je:
  1. Tot inzichten komt
  2. Inzichten met je collega's deelt
  3. De dialoog met elkaar aangaat over deze inzichten
  4. Data veilig kunt uitwisselen
  5. Ad-hoc analyses kunt doen
  6. Gestructureerde rapporten kunt samenstellen
  7. Kunt leunen op best practices
  8. Gebruik van data kunt verantwoorden middels uitgebreide logging
Het allerbelangrijkste: dit kan allemaal rol gebaseerd. De gebruiker en zijn/haar rol staan te allen tijde centraal. 

Het artikel Starten met InTouch: een overzicht bevat een filmpje waarin de diverse visuele elementen van InTouch worden toegelicht (1. Topnavigatie, 2. Filters (slicers), 3. KPI dashboard met tegels, 4. Detail rapport, 5. Profiel gegevens). Ook staat dit in tekst uitgeschreven. Het vervolg van het artikel dat je nu leest gaat uit van de opgedane kennis in het "Starten met InTouch" artikel.



Wat kan ik als beheerder doen?

De InTouch applicatie wordt dynamisch samengesteld en bestaat uit één of meerdere pagina's. Een pagina bevat dus één of meerdere van de volgende componenten welke jij als beheerder kunt beheren (de nummers corresponderen met de afbeelding hierboven):
  1. Topnavigatie: deze wordt opgebouwd op basis van de diverse paginagroepen met pagina's en de zichtbaarheid van de knoppen in de topnavigatie wordt bepaald op basis van autorisatie. Niet elke gebruiker ziet dus hetzelfde in de topnavigatie.
    1. In dit artikel vind je meer uitleg over het bouwen van Pagina's: Applicatiebeheer training.
  2. Filters (slicers): dit zijn meestal de organisatie/kostenplaats en periode slicer. De inhoud van de slicers varieert ook op basis van autorisaties. Bijvoorbeeld: 1, meerdere of alle kostenplaatsen en alle maanden of tot en met een bepaalde maand.
    1. In dit artikel vind je meer uitleg over de slicers van InTouch: Slicers/filters binnen InTouch.
    2. In dit artikel vind je meer uitleg over het vrijgeven van periode in de Periode slicer: Vrijgeven van perioden.
  3. De vulling van een pagina is meestal een KPI dashboard met tegels óf een Power BI rapport (in enkele gevallen nog SSRS rapporten). Voor de KPI dashboards gebruiken wij eigen ontwikkelde web componenten maar daarbij integreren wij dus ook uitstekend met Power BI.
    1. In dit artikel vind je meer uitleg over het bouwen van KPI's en publiceren van Power BI pagina's: Applicatiebeheer training.
  4. Rechts in beeld staat vaak een snelmenu met links naar detail Power BI rapporten. Dit vult zich op basis van een geconfigureerde doorklik achter een KPI-tegel én door middel van het toevoegen van een “tag” als het rapport niet achter een KPI zit.
    1. In dit artikel vind je meer uitleg over de opbouw van het snelmenu: Snelmenu (Power BI rapporten) aan de rechterkant van een pagina opbouwen.
De opbouw van 1 t/m 4 zal voor elke zorgorganisatie anders zijn. De weergave van profiel gegevens (5.) en de knoppen rechts bovenin is standaard.

Als beheerder is het volgende bij onderdeel 5. relevant:

  1. Dit is de URL naar de kennisbank. Hierin bestaat ook een sectie "Hoe gebruik ik InTouch en Power BI?". Je kunt de eindgebruikers van jouw zorgorganisatie wijzen op deze knop en zij kunnen hier generieke informatie over InTouch vinden. Zie deze sectie in de kennisbank.
  2. Dit is de URL naar de releasenotes. Zie: Doorontwikkeling en release notes.
  3. Dit is de URL naar UserVoice. Zie: UserVoice: wensen indienen via de gebruikerscommunity.
  4. Hier vind je onder andere de mogelijkheid om van rol te wisselen, het account van eindgebruikers over te nemen (bv. om (fout)meldingen te checken voordat je contact opneemt met SDB Analytics support) en de bedrijfskleuren van InTouch in te stellen. Zie: Thema en kleuren opties instellen.

Welke rol gebruik ik als beheerder?

Om InTouch te beheren gebruik je de rol van "Model Gebruiker".


Dit geeft je de volgende knoppen in je topnavigatie:



Op moment dat je aan de slag gaat aan de achterkant van InTouch moet je de regels die je wil bewerken uit- en inchecken. Zie dit artikel Versiebeheer op metadata: in- en uitchecken in InTouch.

Power BI: hoe werkt dat?

De visualisaties in een Power BI rapport sluiten naadloos aan op de slicers, KPI tegels en andere rapporten. Een typisch analytisch pad in InTouch is een KPI-tegel (bv. Exploitatie) op een KPI-dashboard (bv. Dashboard Financieel) met een doorklik naar een Power BI rapport met detailinformatie over de exploitatie.

 
Je kunt niet alleen de in Power BI ontwikkelde rapporten tonen binnen InTouch, maar deze daar ook bouwen met behulp van Power Analyse. Dit wordt vaak door een select aantal mensen binnen een zorgorganisatie gedaan. In dit artikel wordt de Power Analyse functionaliteit aan eindgebruikers uitgelegd: Gebruik maken van Power AnalyseToch behoefte aan Power BI desktop waarbij je nog uitgebreidere functionaliteit hebt? Geen probleem! Ook hier is in te regelen dat deze rapporten naar InTouch gepubliceerd kunnen worden.

Een Power BI rapport wordt ook vaak ingezet als Welkomstpagina (of Informatiepagina) met informatie over de BI afdeling van je zorgorganisatie en over hoe InTouch bij jullie is ingericht. Dan start elke eindgebruiker op deze pagina.

In deze sectie van de kennisbank komen de volgende zaken aan bod (is nog work in progress):
  1. Publiceren van Power BI rapporten in InTouch op een pagina zodat deze door gebruikers van InTouch bekeken kunnen worden
    1. Hoe je de organisatie en periode slicer optimaal laat werken in combinatie met een rapport
  2. Uitdelen van de autorisaties voor de Power Analyse tegen aan je collega's
  3. Uitleg over de mogelijkheden om te werken met Power BI desktop

Belangrijkste voordelen van InTouch t.o.v. alleen de Power BI service

Nu vraag je jezelf misschien af wat InTouch dan toevoegt ten opzichte van Power BI. Misschien gebruik je Power BI al en is dat prima werken. Hieronder staan enkele grote voordelen beschreven: 
  1. Licentie technisch: er is geen licentie per user nodig en onbeperkt uit te breiden. Ook geen dure Premium licentie vereist
  2. Factuurlink koppeling mechanisme
  3. Centrale inrichting autorisaties, SSO/SDB Identity, de Databroker inclusief configuratiebeheer en de UserVoice community
  4. Flexibiliteit per rol: je kunt dit configureren tot op het Power BI tabblad waarop je binnenkomt. Je kunt ook een dynamische doorklik per KPI-tegel instellen
  5. Dashboard bouwen met rapporten i.p.v. alleen tegels met enkele visuals uit een rapport
  6. Rapport overstijgende filtering. In Power BI is dit beperkt per rapport óf alleen te gebruiken i.c.m. Power BI dashboards
  7. Catalog integratie: care specifieke rapporten, KPI's en services
  8. Metadata: voorbereid op toekomstig proactief advies op basis van gebruik vanuit jouw rol

Rollen en autorisaties

Binnen InTouch maken we voor de diverse rollen onderscheid tussen twee categorieën:
  1. Beheerrollen die via de InTouch applicatie zelf worden toegekend. Zie Beheerrollen binnen InTouch
  2. Eindgebruikersrollen die via een csv bestand of een koppeling met bijvoorbeeld een HR-systeem uitgedeeld worden. Deze eindgebruikersrollen kun je als zorgorganisatie zelf bepalen
    1. Zie Authenticatie & autorisatie (kopje autorisatie) voor een uitleg over het importeren van de eindgebruikers
      1. via de Beheer > Import & Export functionaliteit
      2. via een FTP server
      3. via de databroker
      4. via een HR-systeem als AFAS of Beaufort

Wat als ik tegen foutmeldingen aanloop of ik hulp nodig heb als beheerder?

Je kunt als beheerder altijd contact opnemen met de support van SDB Analytics. Dit doe je door rechts bovenaan deze pagina via "Ticket toevoegen" een ticket met je vraag aan te maken. Zie ook: Foutafhandeling: wat te doen bij foutmeldingen

Ben je nog bezig in een project met consultant(s) en een projectleider? Dan is het projectbord de juiste plek.

    • Related Articles

    • Starten met InTouch: een overzicht

      Introductie SDB Analytics InTouch is een Business Intelligence (BI) tool waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je organisatie. Op basis van verzamelde data uit systemen als elektronische cliënt- of patiëntendossiers, HR en financiële ...
    • Hoe laat ik gebruikers navigeren naar een website/intranet site buiten InTouch?

      Introductie Aan de rechterkant van InTouch kan een snelmenu weergegeven worden. Dit snelmenu bestaat vaak uit links naar Power BI rapporten en als favoriet gemarkeerde pagina's. Het is ook mogelijk om een link naar een website of intranet op te nemen ...
    • Authenticatie & autorisatie

      Introductie In dit artikel vertellen we je meer over de wijze waarop wij gebruikers authentiseren en autoriseren in InTouch. Dit artikel is geschreven voor zowel beheerders van InTouch vanuit een zorgaanbieder als voor de BI consultant bij SDB Zorgt. ...
    • Doorontwikkeling en release notes

      Introductie Wij werken binnen het SDB Analytics platform Agile, dat wil zeggen dat er in blokken van 2 weken (zogenaamde sprints) wordt gewerkt aan functionaliteit en/of het oplossen van bugs. Wel zo prettig, zo kunnen we in korte tijd zoveel ...
    • UserVoice: wensen indienen via de gebruikerscommunity

      Introductie Rechtsboven in InTouch vind je de koppeling naar het UserVoice portaal: Dit is dé plek waar je wensen terug ziet komen die zijn ingediend met betrekking tot de doorontwikkeling van SDB Analytics en bijbehorende inzichten. Voor wie is ...