Introductie
In dit artikel vertellen we je meer over de wijze waarop wij gebruikers authentiseren en autoriseren in InTouch. Dit artikel is geschreven voor zowel beheerders van InTouch vanuit een zorgaanbieder als voor de BI consultant bij SDB Zorgt. Dit artikel begint met een informatieve inleiding welke je op de hoogte brengt van de mogelijkheden.
Authenticatie InTouch
Bij elke mogelijke authenticatie inrichting wordt gekeken naar de gebruikers die bekend zijn in de inTouch applicatie. Deze gebruikers kunnen echter op verschillende manieren binnen InTouch terecht komen:
- Via de Databroker
- Via InTouch beheer
- Via een sFTP server
- Via een HRM systeem
Zodra de gebruikers in de applicatie bekend zijn, moeten deze worden geverifieerd ten opzichte van de gebruikers in SDB Identity. Er zijn verschillende mogelijkheden op dit gebied, in elk van de gevallen is het vereist om gebruik te maken van SDB Identity. Deze koppeling maakt 2-factor authenticatie eveneens mogelijk.
Inrichting van SDB Identity geschiedt via een SDB Zorgt consultant, deze staat tijdens de inrichting in nauw contact met jullie eigen ICT-leverancier.
Authenticatie via SDB Identity zonder single-sign on (SSO)
Met deze opzet worden gebruikers in InTouch geauthentiseerd ten opzichte van de gebruikers in SDB Identity. De gebruikers in SDB Identity kunnen via een externe Identity provider worden ingelezen of handmatig worden toegevoegd. Er wordt geen SSO toegepast waardoor gebruikers bij gebruik over producten heen opnieuw in moeten loggen.
Authenticatie via SDB Identity met SSO via SDB Identity
Ook hier worden gebruikers in InTouch geauthentiseerd ten opzichte van de gebruikers in SDB Identity. De gebruikers in SDB Identity kunnen via een externe Identity provider worden ingelezen of handmatig worden toegevoegd. Er wordt in dit scenario echter wel SSO toegepast waardoor gebruikers bij gebruik over producten heen niet steeds opnieuw in moeten loggen. SSO verloopt in dit scenario via SDB Identity en dus niet via de externe Identity Provider.