Datatemplate maken

Datatemplate maken

Voor zowel email- als document templates is het raadzaam om de template op te maken in een tekstbewerker zoals Microsoft Word. Hoewel het voor email templates niet noodzakelijk is, geeft het meer opties voor de opmaak. Voor een document template dient het bestandstype ‘.doc’ of ‘.docx’ te zijn.

Document opstellen

Open een nieuw of bestaand Word document dat opgeslagen dient te worden als een document template. Schrijf de tekst voor het template en plaats in het document tags op de plek waar de medewerker gegevens geplaatst dienen te worden, inclusief accolades. Let hierbij goed op het gebruik van spaties.

Voor de complete lijst van beschikbare gegevens, ga naar de tabellen onderaan dit document. Aan het einde van de infonote worden tevens enkele voorbeelden gegeven.

Hoofdletter gebruik

Bij het kopiëren van tags dienen hoofdletters exact overgenomen te worden. Het is daarom verstandig om de tags direct uit de voorbeeld tabellen te kopiëren.


Digitaal ondertekenen

Een document template kan gebruikt worden voor digitaal ondertekenen. Als in de template speciale tags zijn toegevoegd, dan is het daarmee mogelijk om de plek van de handtekening in het document te bepalen. Gebruik {{Signer1}} voor de plek van de handtekening van de medewerker en gebruik {{Signer2}} voor de plek van de handtekening van de ondertekenaar.

Alle opmaak die op een template wordt toegepast zal bewaard blijven, dit geldt ook voor de opmaak van tags. Items als plaatjes blijven behouden, denk hierbij aan een plaatje van een logo of een handtekening. Let op dat vector plaatjes mogelijk niet worden weergegeven in combinatie met digitaal ondertekenen.

Bij het kopiëren van tags word de opmaak meegenomen. Als het niet wenselijk is de opmaak mee te kopiëren, gebruik dan de optie “plakken als tekst zonder opmaak” de snelkoppeling hiervoor is: CTRL + SHIFT + V

Data formatting

Alle tags hebben een data format. Bij het opnemen van tags in een document template is het belangrijk om goed naar de data formatting te kijken. Formatting is belangrijk bij datumvelden en decimalen. Bij de beschikbare gegevens staat het format in de kolom “Type”. 

De tag {DatumUitDienst} kan op verschillende wijze in een template worden gepresenteerd: 

Weergave van 01-01-2022

{DatumUitDienst}

01-01-2022 00:00:00

{DatumUitDienst | stringFormat("yy.M.d ")}  

22.1.1

{DatumUitDienst | stringFormat("dd-MM-yyyy")}  

01-01-2022

{DatumUitDienst | stringFormat("d MMM yyyy")}  

1 Jan 2022

{DatumUitDienst | stringFormat("d MMMM yyyy")}  

1 Januari 2022

Tag voor werkelijk salaris

Weergave van 2.123,3333

€{SalarisWerkelijk}

€2.123,3333

€{SalarisWerkelijk | stringFormat("N0")}

€2.123

€{SalarisWerkelijk | stringFormat("N2")}

€2.123,33


 



    • Related Articles

    • Introductie datatemplates

      Op verschillende plaatsen in de HR applicatie is het mogelijk om datatemplates te gebruiken. Datatemplates maken gebruik van een dataset die getransformeerd wordt naar bijvoorbeeld een word-document of een e-mailbericht. In deze infonote wordt ...
    • Datatemplate invoegen in HR

      In de SDB HR applicatie kan een datatemplate op twee verschillende manieren worden vastgelegd, een document template of een email template. Document template uploaden Een document template is een Word document dat wordt geüpload in beheer. Het ...
    • Beschikbare gegevens in datatemplates

      Hieronder zijn de gegevens terug te vinden die in datatemplates gebruikt kunnen worden. Bron In deze kolom staat de omschrijving van het veld zoals het in SDB Salaris of SDB HR in de medewerker basisgegevens op het scherm herkenbaar is. Kolom Tag Dit ...
    • Mutaties met einddatum ongedaan maken

      Mutaties die zijn ontstaan doordat er op het mutatieformulier een einddatum is opgegeven kunnen nu ongedaan gemaakt worden, wanneer ze nog niet zijn verwerkt. Mutaties kunnen ongedaan worden gemaakt in [ Beheer | HR | Mutatieonderhoud ] door op de ...
    • Inzage in mutaties vanuit een einddatum

      Inzage in mutaties vanuit een einddatum Mutaties die zijn ontstaan doordat er op het mutatieformulier een einddatum is opgegeven, zijn inzichtelijk gemaakt in het mutatieoverzicht van HR. In het overzicht is een kolom toegevoegd genaamd "Oorsprong". ...