Inkomende verwijzingen

Inkomende verwijzingen

Inkomende verwijzingen zorgdomein

Het scherm is te benaderen via een zorgadministratie dashboard - Inkomende verwijzingen zorgdomein.

Wanneer een zorgverlener een cliënt naar een zorgaanbieder wil verwijzen heeft hij de mogelijkheid om de verwijzing te regelen via Zorgdomein. In Zorgdomein kan de verwijzer een zorgaanbieder en een door de zorgaanbieder ingericht zorgproduct kiezen voor de betreffende cliënt. Na het invoeren van persoonsgegevens, opstellen van een verwijsbrief en het eventueel toevoegen van bijlagen wordt aan de zorgaanbieder een bericht verstuurd dat er een nieuwe verwijzing is aangemaakt in Zorgdomein.

In USER zijn de verwijzingen vanuit Zorgdomein zichtbaar in de module 'Inkomende verwijzingen'. Naast het inzien van de verwijzingen is het mogelijk om in dit scherm de verwijzing te verwerken door bijvoorbeeld een nieuwe cliënt, verwijzing en zorgtraject aan te maken. Voor het overzicht wordt de handleiding gesplitst in het inzien en verwerken van inkomende verwijzingen.

Inzien inkomende verwijzingen
Bij het openen van de inkomende verwijzingen worden alle verwijzingen getoond die zijn binnengekomen via het berichtverkeer maar nog niet zijn verwerkt. Bovenin kan eventueel geswitcht worden naar de verwerkte verwijzingen en kunnen de resultaten verfijnd worden door te zoeken op één van de volgende gegevens:
  1. Zorgdomeinnummer
  2. BSN
  3. Naam en woonplaats van de cliënt
  4. Naam en woonplaats van de verwijzer
  5. Naam van de praktijk
  6. Zorgproduct

Op de hoofdregel wordt de naam van de cliënt en het in Zorgdomein gekozen zorgproduct getoond. Daarnaast wordt hier het Zorgdomeinnummer getoond, bijvoorbeeld: ZD12876538. Dit is het nummer waarmee de verwijzing bekend is in Zorgdomein en ook het nummer dat de verwijzer in zijn eigen EPD heeft opgeslagen als referentie. De cliënt krijgt dit Zorgdomeinnummer mee van de verwijzer en kan tijdens het maken van een afspraak bij de zorgaanbieder hieraan refereren.

Wanneer in Zorgdomein is aangegeven dat een verwijzing spoed heeft wordt dit op de regel van de betreffende verwijzing getoond door een uitroepteken. Verwijzingen die spoed hebben zullen altijd bovenaan de lijst van onverwerkte verwijzingen getoond worden, ook al is een verwijzing zonder spoed later binnengekomen. Wanneer de verwijzing verwerkt is zal geen uitroepteken meer getoond worden voor de betreffende verwijzing.

Als een verwijzing al verwerkt is en er komt naderhand toch nog een verwijsdocument binnen dan wordt de reeds verwerkte verwijzing bovenaan de lijst met onverwerkte verwijzingen geplaatst met de melding dat er een nieuw verwijsdocument is binnengekomen. Dit verwijsdocument is dan al ingelezen bij de cliënt in de module correspondentie. Na inzien van de verwijzing wordt deze vervolgens weer als verwerkte verwijzing gemarkeerd.

Meer informatie over de cliënt en de verwijzer is zichtbaar door de regel uit te klappen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de verwijzer en de contactpersoon verwijzer. Het verschil tussen deze twee is dat de verwijzer de verantwoordelijk persoon is voor de verwijzing en de contactpersoon verwijzer degene die de verwijzing ook daadwerkelijk heeft ingevoerd. Zo kan bijvoorbeeld de assistente de verwijzing hebben ingevoerd, terwijl de huisarts verantwoordelijk is voor de verwijzing.

Icoon

Omschrijving

Verwerk een onverwerkte verwijzing

Bekijk een verwerkte verwijzing

Ontkoppel een verwerkte verwijzing van de cliënt, inschrijving, verwijzing en zorgtraject. Let op dat na het ontkoppelen de verwijzing opnieuw te verwerken is. De reeds verwerkte gegevens worden dus niet bij de cliënt verwijderd.

Het verwijderen van een onverwerkte verwijzing. Bij het verwijderen wordt de Zorgdomein verwijzing inclusief alle onderliggende documenten en HL7 berichten verwijderd.

Verwerken inkomende verwijzingen
De gegevens die vanuit Zorgdomein zijn binnengekomen kunnen vervolgens overgenomen worden in USER. Dit kan door een nieuwe cliënt, inschrijving, verwijzing en zorgtraject aan te maken of deze gegevens te koppelen aan een reeds bestaande cliënt, inschrijving, verwijzing of zorgtraject. Bij het koppelen worden gegevens die reeds in USER aanwezig waren niet overschreven, maar wordt er wel een koppeling gelegd met de binnengekomen Zorgdomein verwijzing. Het scherm bestaat uit vier functionele blokken die hieronder nader zijn uitgewerkt.

Verwerkstatus
In de verwerkstatus wordt informatie getoond over de status van de verwijzing zelf als ook de documenten die aan de verwijzing zijn toegevoegd. Zo wordt aan de linkerkant informatie getoond over wanneer de verwijzing is ontvangen, wanneer deze is verwerkt en of het een spoedverwijzing betrof.

Aan de rechterkant worden alle documenten getoond die aan de verwijzing gekoppeld zijn. Door op de naam van een document te klikken kan het document geopend worden. In de uitklap wordt getoond of de documenten verwerkt zijn en door wie. Hierin zijn twee opties te onderscheiden, namelijk documenten die handmatig of automatisch verwerkt zijn. Documenten worden handmatig verwerkt als deze zijn binnengekomen voordat de Zorgdomein verwijzing in USER wordt verwerkt. Automatische verwerking vindt plaats wanneer documenten binnenkomen wanneer de verwijzing al verwerkt is in USER. Op deze manier hoeft er niet steeds gekeken te worden of er bij een verwijzing nog nieuwe bijlagen zijn binnengekomen, maar worden deze automatisch ingelezen bij de gekoppelde cliënt.

Verwerking
Na het verwerken van de verwijzing worden de documenten opgeslagen in de correspondentiemodule en gekoppeld aan de verwijzing.

Persoonsgegevens
In het onderdeel persoonsgegevens worden aan de linkerkant de gegevens weergegeven zoals deze vanuit Zorgdomein zijn binnengekomen. Aan de rechterkant kan uit de LOV een cliënt gekozen worden waar de Zorgdomein verwijzing aan gekoppeld wordt. Na het selecteren van een cliënt komen onder het veld de gegevens te staan zoals deze in USER voor deze cliënt bekend zijn.

Wanneer het scherm geopend wordt is al geprobeerd om uit USER automatisch een cliënt te selecteren op BSN of op combinatie van naam, geboortedatum en geslacht. Wanneer bij het openen van het scherm al een cliënt gevuld is in de LOV dan wordt onder de LOV weergegeven hoe de cliënt gematcht is. De volgende mogelijkheden kunnen getoond worden:
  1. Cliënt gevonden op BSN
  2. Cliënt gevonden op basis van naam, geboortedatum en geslacht
  3. Er is geen cliënt gevonden of geselecteerd, tijdens het opslaan zal een nieuwe cliënt aangemaakt worden met de gegevens uit de Zorgdomein verwijzing
  4. Er is handmatig een cliënt geselecteerd

Verwerking
Bij het verwerken van de verwijzing zijn er drie situaties die zich kunnen voordoen bij het verwerken van de persoonsgegevens:
  1. Wanneer geen cliënt is geselecteerd dan wordt een nieuwe cliënt aangemaakt met de gegevens uit de Zorgdomein verwijzing. Daarnaast wordt voor de cliënt een nieuwe inschrijving aangemaakt op de datum van vandaag.
  2. Wanneer een cliënt is geselecteerd uit USER en de cliënt heeft nog geen actuele inschrijving dan wordt voor de cliënt een nieuwe inschrijving aangemaakt op de datum van vandaag. De persoonsgegevens uit het Zorgdomein bericht worden niet overgenomen bij de cliënt, USER blijft leidend.
  3. Wanneer een cliënt is geselecteerd uit USER en de cliënt heeft een actuele inschrijving dan blijven deze gegevens leidend voor de cliënt.

Verwijzing
In het onderdeel verwijzing staan aan de linkerkant de gegevens zoals deze vanuit Zorgdomein zijn binnengekomen. Aan de rechterkant kunnen deze gegevens vervolgens gekoppeld worden aan de cliënt zoals deze in het onderdeel persoonsgegevens is gekozen. Bij het verwerken van de verwijzing zijn er twee mogelijkheden:
  1. Nieuwe verwijzing aanmaken: in dit geval zal voor de cliënt een nieuwe verwijzing worden aangemaakt. Het is verplicht ten minste één van de velden verwijzer, verwijzende instantie, type verwijzer of screening verwijzer in te voeren.
  2. Gebruik bestaande verwijzing: daarnaast is er de keuze om gebruik te maken van een bestaande verwijzing. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de cliënt zich al heeft gemeld bij de zorgaanbieder en er dus al een verwijzing is aangemaakt. Alleen die verwijzingen zijn te kiezen die nog niet gekoppeld zijn aan een zorgtraject. Op deze manier worden handmatig ingevoerde gegevens die al gekoppeld zijn aan een zorgtraject niet overschreven.

Verwerking
Wanneer de gegevens van de verwijzing verwerkt worden zijn er twee situaties die zich voor kunnen doen:
  1. Wanneer gekozen is voor het aanmaken van een nieuwe verwijzing dan wordt voor de betreffende cliënt een nieuwe verwijzing aangemaakt met de gegevens die in het scherm zijn opgegeven en de verwijsdatum zoals deze in het Zorgdomein bericht is meegestuurd. Indien er documenten aan de verwijzing zijn toegevoegd dan worden deze in de correspondentiemodule opgeslagen en gekoppeld aan de nieuw aangemaakte verwijzing.
  2. Wanneer gekozen is om de Zorgdomein verwijzing aan een bestaande verwijzing in USER te koppelen dan worden de gegevens die reeds in USER vastgelegd waren voor deze verwijzing niet overschreven. USER is in deze dus leidend. Wanneer wijzigingen aan de verwijzing noodzakelijk zijn dient dit handmatig te gebeuren in de verwijzing module. In deze situatie worden bij het verwerken de aanwezige documenten toegevoegd aan de correspondentiemodule en gekoppeld aan de geselecteerde bestaande verwijzing.

Zorgtraject

Aan de linkerkant van het scherm staat de informatie die over het gekozen zorgproduct uit Zorgdomein is binnengekomen. Aan de rechterkant zijn deze gegevens vervolgens in USER te verwerken door het koppelen aan of nieuw aanmaken van een zorgtraject. Er kan in dit onderdeel gekozen worden uit de volgende mogelijkheden:
  1. Geen: er wordt geen zorgtraject aangemaakt.
  2. Bestaand: alleen die zorgtrajecten zijn te kiezen waar nog geen verwijzing aan gekoppeld is. Op deze manier wordt voorkomen dat er een zorgtraject aanwezig is waar meerdere verwijzingen aan gekoppeld worden.
  3. Nieuw: er zullen verschillende gegevens gevuld moeten worden, zodat een nieuw zorgtraject aangemaakt kan worden. Het is verplicht om de velden aanmelddatum, verwachte start, behandelprogramma en financieringstype op te geven.

Verwerking
Wanneer de verwijzing verwerkt wordt zijn er bij het zorgtraject de volgende situaties voor het verwerken van de verwijzing:
  1. Wanneer gekozen is voor 'geen' wordt er geen zorgtraject aangemaakt.
  2. Wanneer gekozen is voor 'bestaand' wordt de verwijzing die nieuw is aangemaakt of die is gekozen gekoppeld aan het geselecteerde reeds bestaande zorgtraject.
    1. bij 'bestaande trajecten' worden alle trajecten getoond die actueel zijn óf die 365 dagen of minder geleden zijn afgesloten en waarbij er géén verwijzing is gekoppeld.
    2. bij trajecten die zijn afgesloten wordt ook de einddatum getoond, zoals in dit voorbeeld: [Trajecttype] (01-01-2024 t/m 28-02-2024)
  3. Wanneer gekozen is voor 'nieuw' wordt een nieuw zorgtraject aangemaakt met de gegevens die zijn ingevuld en wordt vervolgens de nieuw aangemaakte verwijzing of degene die is gekozen gekoppeld aan het nieuw aangemaakte traject.

Rollen

Rollen:

Omschrijving:

INKVERWIJZING

Geeft toegang tot de module 'Inkomende verwijzingen' en biedt de mogelijkheid om de verwijzing te verwerken

INKVERWIJZING_LEES

Geeft toegang tot de module 'Inkomende verwijzingen' en het inzien van de verwijzingen

INKVERWIJZING_VERWIJDER

Geeft de mogelijkheid om verwijzingen te verwijderen

INKVERWIJZING_ONTKOPPELEN

Geeft de mogelijkheid om verwijzingen te ontkoppelen

    • Related Articles

    • Inkomende verwijzingen

      Inkomende verwijzingen Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Inkomende verwijzingen. Voor de module inkomende verwijzingen kunnen filters ingericht worden zodat in het zorgadministratiedashboard voor een bepaald onderdeel uit de ...
    • Zorgadministratie dashboards

      Organisatie hiërarchie Om het zorgadministratie dashboard vanuit verschillende niveaus te kunnen benaderen wordt er gebruik gemaakt van de organisatie hiërarchie. Met deze hiërarchie is het mogelijk om de organisatie in maximaal zes niveaus op te ...
    • Zorgadministratie dashboard

      Zorgadministratie dashboard Om het zorgadministratie dashboard vanuit verschillende niveaus te kunnen benaderen wordt er gebruik gemaakt van de organisatie hiërarchie. Dit is reeds bestaande functionaliteit in USER en wordt al gebruikt ten behoeve ...
    • Algemeen

      Mobiliteit Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Instantie/afd/grp - Mobiliteit. Inrichting van de soorten mobiliteit. Via het personalia scherm is het mogelijk om bij de cliënt speciale behoeften m.b.t. mobiliteit vast te leggen. Bij ...
    • iStandaarden

      iStandaarden Functie Het scherm is te benaderen via de tegel Inrichting - Financiering - iStandaarden - Functie. Dit scherm is voor het inrichten van een functie voor de optie 'Tijdschrijven' of voor 'Functiegroep' in het scherm Onderhoud ...