Inzien facturen
De module is te bereiken via het dashboard Financieel beheer
-> Factureren -> Inzien facturen.
In deze module kunnen facturen van alle typen factuurstromen worden ingezien.
Overzicht alle facturen
In dit overzicht worden alle facturen getoond die voor de
verschillende factuurstromen zijn aangemaakt. Zo wordt onder meer het bedrag
getoond dat is gedeclareerd en het toegekende en afgekeurde bedrag.
Wanneer de factuur een fout bevat, bijvoorbeeld bij het
valideren of wanneer het verzenden van de factuur niet goed is gegaan, wordt
dit getoond door middel van een waarschuwingsicoon (uitroepteken in een rode
cirkel). De fout kan inzichtelijk worden gemaakt door op het icoon te klikken.
Ook de status van de factuur wordt getoond. De factuur kan
één van onderstaande statussen bevatten.
Status
|
Omschrijving
|
Te verzenden
|
Voor de factuur is een
declaratiebericht aangemaakt en hier zijn geen technische of
validatiefouten meer in gevonden. Deze factuur is te selecteren en te
verzenden naar de betaler.
|
Fout bij aanmaken
|
Bij het aanmaken van de
factuur en/of het declaratiebericht heeft zich een technische fout
voorgedaan. Neem contact op met Avinty servicedesk onder vermelding van het
nummer zoals deze verschijnt als op het fouticoon wordt geklikt.
|
Validatiefouten
|
Bij het aanmaken van de
factuur hebben zich enkele validatiefouten voorgedaan. De factuur kan dus ook
niet verzonden worden. Eventueel kunnen de regels met validatiefouten uit de
factuur gehaald worden voordat deze verzonden wordt.
|
Wachten op verzenden
|
Nadat op de knop is
gedrukt voor het versturen van de factuur wordt deze klaargezet om te
verzenden.
|
Wordt verzonden
|
De factuur zit op het
moment in het proces van verzenden naar Vecozo.
|
Wacht op antwoord
|
Nadat de factuur zonder
fouten is afgeleverd bij Vecozo komt deze op 'wacht op antwoord' te staan.
|
Fout bij verzenden
|
Wanneer tijdens het
verzenden naar Vecozo zich fouten hebben voorgedaan worden deze getoond op
het scherm. Dit kan bijvoorbeeld zijn doordat de Vecozo dienst tijdelijk niet
bereikbaar is of omdat het certificaat niet goed is ingericht. Nadat het
probleem is opgelost kan de factuur opnieuw verzonden worden.
|
Goedgekeurd
|
Indien alle regels op de
betreffende factuur na inlezen van het retourbericht van de betaler zijn
goedgekeurd.
|
Deels goedgekeurd
|
Indien tenminste één, maar
niet alle regels, op de betreffende factuur na inlezen van het retourbericht
van de betaler (gedeeltelijk) zijn goedgekeurd.,
|
Afgekeurd
|
Indien alle regels op de
betreffende factuur na inlezen van het retourbericht van de betaler zijn
afgekeurd.
|
Afgekeurd door Vecozo
|
Indien blijkt dat het
declaratiebericht toch niet aan alle technische vereisten voldoet of niet
gerouteerd kan worden naar de betaler volgt een afkeur door Vecozo. De
afkeurreden zal op factuur-, cliënt of declaratieregelniveau getoond worden.
|
Fout bij verwerken
retourbericht
|
Wanneer bij het verwerken
van het retourbericht zicht een fout voordoet. Indien dit zich voordoet neem
dan contact op met de Avinty servicedesk.
|
Alle kolommen zijn te sorteren door met de muis op de titel
te staan, waardoor er een (aanklikbaar) pijltje verschijnt.
Filteren facturenoverzicht
Het facturenoverzicht kan gefilterd worden door gebruik te
maken van de filteroptie. Zo kunnen bijvoorbeeld de facturen voor een bepaalde
factuurstroom, periode of AGB-code worden geselecteerd.
Selecteren van facturen ter verzending
Bij binnenkomst zijn standaard alle facturen geselecteerd
die verzonden kunnen worden naar de betaler. Indien een factuur niet verzonden
hoeft te worden kan deze worden uitgevinkt door op de checkbox te klikken. Deze
checkbox is ook te gebruiken om een factuur eventueel weer aan te vinken, zodat
deze mee gaat binnen het verzendproces. Wanneer de bovenste checkbox wordt
uitgevinkt, dan zullen alle facturen worden uitgevinkt.
Wanneer een checkbox niet is aan te vinken kan een factuur
niet verzonden worden. Dit komt bijvoorbeeld omdat de factuur validatiefouten
bevat, of omdat een factuur al verzonden is of retourinformatie heeft
ontvangen.
Verzenden van facturen
Na aanvinken van de te verzenden facturen kunnen deze ook
daadwerkelijk verstuurd worden. Hiervoor kan gebruik gemaakt worden van de knop
'facturen verzenden'. In dat geval worden de facturen gemarkeerd om te
verzenden en zullen deze vervolgens één voor één naar Vecozo worden verstuurd.
Het kan even duren voordat alle facturen uiteindelijk ook
verzonden zijn. Zo wordt onder andere het bericht nog een keer opnieuw
samengesteld en wordt ook het factuurnummer uitgedeeld. Daarna moeten de
berichten nog naar Vecozo worden verzonden. Het scherm ververst op de
achtergrond automatisch. Wanneer de berichten verstuurd zijn wordt de status
dus automatisch aangepast naar 'Wacht op antwoord'.
Indien bij het verzenden van het bericht iets fout gaat
wordt dit ook getoond door middel van het fouticoon aan het eind van de
factuurregel. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat het certificaat niet goed is
ingericht of omdat Vecozo op dit moment niet bereikbaar is. Een factuur hoeft
daarna niet opnieuw aangemaakt te worden, maar kan opnieuw verzonden worden
zodra het probleem is opgelost. Dit kan door de factuur opnieuw aan te vinken
om te versturen of door de specifieke factuur opnieuw te verzenden in het detailoverzicht
van de factuur.
Ophalen retourberichten
Door op de knop 'Ophalen retourberichten' te klikken worden
alle retourberichten opgehaald vanaf Vecozo. Na klikken op deze knop wordt op
de achtergrond een proces gestart om dit in gang te zetten. Afhankelijk van de
hoeveelheid berichten kan het enige tijd duren voordat alle retourberichten
opgehaald en verwerkt zijn.
Door te sorteren op de kolom 'datum retour' kunnen de
facturen met de meest recente retourinformatie bovenaan het overzicht geplaatst
worden.
Detailoverzicht factuur
Elke factuur is aanklikbaar en navigeert naar een detailpagina
waar alle gegevens met betrekking tot de factuur te vinden zijn. Door op een
specifieke cliënt te klikken worden de onderliggende prestaties zichtbaar. Deze
prestaties zijn klikbaar en navigeren naar een detailpagina waar alle gegevens
met betrekking tot de specifieke prestatie te vinden zijn. Terugkeren naar het
overzicht kan door op de pijl en tekst 'terug naar overzicht' te klikken.
Vanuit de factuur kan middels de knoppen bovenin het scherm
worden gekozen om het declaratiebericht of het retourbericht (indien aanwezig)
te downloaden.
Op detailniveau zijn ook alle fouten inzichtelijk door
middel van het fouticoon. Door op het fouticoon te klikken op het niveau van de
factuur zelf, de cliënt of op een declaratieregel worden de betreffende fouten
getoond. Dit kan een fout zijn bij het verzenden van het bericht, maar kunnen
ook retourcodes zijn als al een antwoord van de betaler is ontvangen.
In het detailoverzicht wordt onderscheid gemaakt tussen
facturen die naar Vecozo zijn verzonden en degene die een interne (credit)
factuur zijn op een gedeeltelijk goedgekeurde of afgekeurde factuur. Het
verschil zit hem in verschillende velden op het detailniveau van de factuur. Zo
is de 'wijze' bij een interne creditfactuur gelijk aan 'Intern' en zal dit bij
een bericht die naar Vecozo wordt verstuurd gelijk zijn aan 'Vecozo'. Daarnaast
is bij een interne factuur het gerelateerd factuurnummer aanwezig. Deze
verwijst naar de factuur waar (gedeeltelijke) goedkeur of afkeur op is geweest
en waar deze interne factuur op gebaseerd is.
Handmatig goed- en afkeuren van facturen
Facturen met de status wordt verzonden, wacht op antwoord,
fout bij verzenden of te printen kunnen handmatig goed of afgekeurd worden.
Deze functionaliteit is bedoeld om te gebruiken als de betaler niet in staat is
om een retourbericht te verzenden of een retourbericht in te lezen. Het wordt
aangeraden om deze functionaliteit te gebruiken als er een definitief besluit
is genomen door de betaler over de status van de factuur omdat het belangrijk
is om het berichtenverkeer aan te houden. Verder kan het verwerken van een
groot factuur lang duren door het verwerken van het aantal regels.
Crediteren van gedeeltelijk goedgekeurde en goedgekeurde
factuurregels
Indien er een retourbericht is ontvangen en de factuurregel
gedeeltelijk goedgekeurd of goedgekeurd is, is het mogelijk om deze
factuurregel te crediteren. Dit is mogelijk gemaakt om in de uitzonderlijke
gevallen als een klacht of materiële controle een factuurregel zonder
aanleiding van wijziging in de productie opnieuw in te kunnen dienen of uit te
sluiten van opnieuw indienen.
Het crediteren is mogelijk door met de cursor op het >
teken te staan er te kiezen voor 'crediteren'.
Hierna volgt een keuzemenu om de nieuwe debet opnieuw in te
kunnen dienen, te parkeren of uit te sluiten. Het is niet mogelijk om dezelfde
factuurregel opnieuw te crediteren. Zie hieronder het keuze menu.
Alleen de facturen met gedeeltelijk goedgekeurde
factuurregels kunnen in bulk gecrediteerd worden. Dit is niet mogelijk voor
facturen met volledig goedgekeurd factuurregels. Als in een factuur zowel
gedeeltelijk goedgekeurde factuurregels aanwezig zijn als goedgekeurde
factuuregels is in bulk crediteren niet mogelijk.
Rollen
Rollen:
|
Omschrijving:
|
FACTUREN_INZIEN
|
Geeft toegang tot het
inzien van het facturenoverzicht en de factuurdetails
|
FACTUREN_VERWIJDEREN
|
Geeft toegang tot het
verwijderen van concept facturen
|
DOWNLOAD_DECLARATIEBERICHTEN
|
Geeft toegang tot het
downloaden van declaratie- en retourberichten
|
PULL_DECLARATIE_RETOURBERICHT
|
Geeft toegang tot het
ophalen van retourberichten vanaf Vecozo
|