Plannenmodule

Plannenmodule

Plannenmodule

Met de plannenmodule is het mogelijk om diverse plannen op te stellen rondom de zorg van de cliënt. De module kan gebruikt worden om een zorgplan op te stellen, maar kan ook ingezet worden voor het opstellen van andere plannen zoals voor de intake, crisis of verpleging.

Uitgangspunten van de module is flexibiliteit, zowel voor de cliënt op individueel niveau als voor verschillende doelgroepen van cliënten. Daarnaast ondersteunt de plannenmodule het zorgproces. Dat zit hem in de content die standaard wordt uitgeleverd (bijvoorbeeld ook een blok voor de intake), maar ook door de werking van de module zelf (versiebeheer, mogelijkheid om per versie van een plan een naam op te geven).

Met de plannenmodule wordt het context switchen beperkt. We tonen relevantie informatie uit andere modules in het plan zelf, daardoor hoeft niet naar de verschillende modules genavigeerd te worden tijdens het opstellen van bijvoorbeeld het zorgplan. Deze pagina beschrijft de algemene werking van de module. Voor de content (de blokken en velden) en de inrichting zijn eigen pagina's aangemaakt.

Bij elke inschrijving (volgnummer) van de cliënt kan gestart worden met een nieuw plan. Voor de module is in USER ALTA een tegel + navigatie-item beschikbaar gesteld in het dashboard van de cliënt. Bij het openen van de module wordt gekeken naar de inrichting v.w.b. de blokken en velden. De eerste versie (met de beschikbare blokken en velden) die voor een cliënt wordt klaargezet is dus op de inrichting gebaseerd. Bovenaan de module staat de status van het plan en door wie het plan als laaste is gewijzigd (indien concept):

Uitleg knoppen
Bovenaan in het menu staat een aantal knoppen, drie zichtbaar in beeld en via het knopje 'Meer opties' zijn de overige knoppen te vinden.

Knop

Uitleg

Wijzigen

Via deze knop is het mogelijk om het plan in de bewerkstand te zetten.

Blokken beheren

Via deze knop is het menu aan te roepen, waarmee de beschikbare blokken aan- en uitgezet kunnen worden voor de specifieke cliënt.

Definitief maken

Met deze knop kan van een plan in concept een definitieve versie worden gemaakt.

MDO

Via deze knop kan het plan in de MDO-modus worden gezet. Zie MDO.

Historie tonen

Met deze knop opent het navigatiepaneel voor het inzien van (historische) versies van plannen die bij de cliënt opgesteld zijn.

Evaluatie

Via deze knop is het mogelijk om de laatst aangemaakte evaluatie te openen. Indien er nog geen evaluatie is aangemaakt dan verschijnt een tussenscherm waar middels de knop EVALUATIE AANMAKEN een evaluatie kan worden aangemaakt. Zie ook evaluatie.

Brieven

In Nova/Reflex is het nu mogelijk middels de context menu optie 'Brieven' om USER Docs brieven aan te maken die zijn gekoppeld aan de module 'CarePlan' mits de gebruiker de rol BRIEVEN heeft.  Indien meerdere brieven zijn gekoppeld dan volgt een keuze menu, inclusief de optie om te annuleren. Brieven waarvoor de medewerker niet is geautoriseerd, worden hier niet getoond. Wanneer een medewerker voor geen enkele brief is geautoriseerd, of er geen brieven zijn gekoppeld aan de module 'CarePlan', is de 'Brieven' optie nog steeds beschikbaar in het contextmenu, maar toont deze bij klikken enkel een pop-up met de melding 'Er zijn geen brieven om aan te maken.' en de knop SLUITEN.

Annuleren

Hiermee kunnen aanpassingen ongedaan gemaakt worden, zichtbaar als het plan in de bewerkstand staat.

Opslaan

Het plan wordt opgeslagen, alleen zichtbaar als het plan in de bewerkstand staat.

Nieuwe versie

Hiermee kan een nieuwe versie van het plan worden aangemaakt, dit kan alleen als de huidige versie definitief is. Bij een nieuwe versie wordt alle input van het definitieve plan overgenomen.

Download knop (alleen Nova/Reflex)

Middels de download knop kan een Zorgplan rapport worden aangemaakt. Indien meerdere rapporten zijn gekoppeld aan de module 'Careplan' (inrichting - Rapporten en Analytics - Rapport inrichting) dan kan middels een tussen scherm het gewenste rapport worden gekozen. Na het genereren van het rapport kan de gebruiker aangeven waar het rapport dient te worden opgeslagen.

Navigeren in het plan
Aan de linkerkant staat een navigatiepaneel waarmee snel tussen de blokken genavigeerd kan worden. De blokken die 'actief' zijn in het plan staan hier in de volgorde zoals ze ook in het plan staan. Door erop te klikken springt het plan naar het juiste blok.

Wijzigen
Het plan kan worden bewerkt door op 'Wijzigen' te klikken. Alle velden komen in de bewerkstand te staan:

Naamgeving van het plan
Het eerste veld bovenaan het plan kan gebruikt worden om het plan een naam te geven. Bijvoorbeeld 'Intake', 'Behandeling' of 'Nazorg'. De naam van het plan is ook in de navigatie te zien (historie) en vervangt dan de datum. De naam is niet verplicht en kan zolang het plan een concept is worden aangepast.

Velden
Het plan bestaat uit verschillende blokken en velden. Bij elk veld is via de inrichting een hulptekst in te voeren. Deze tekst staat onder het 'i-tje' achter het veld. Er zijn verschillende type velden. Eerste onderscheid dat gemaakt moet worden is velden die informatie tonen uit andere modules en velden die via de plan een waarde krijgen. De velden (bijvoorbeeld de velden in het blok 'Diagnostiek') zijn niet via het plan te wijzigen, dat moet via de module Diagnose zelf. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de doelen. Van de velden die wel via het plan te bewerken zijn, bestaan verschillende types:

Type

Uitleg

Alfanumeriek

Bij de alfanumerieke velden staat de vraag in het veld zelf. Deze verplaatst naar boven indien het veld wordt aangeklikt op tekst in te voeren. De alfanumerieke velden hebben geen opmaak-mogelijkheden. De tekst die in een alfanumeriek veld kan ingevoerd worden is beperkt tot 4000 tekens. Elk alfanumeriek veld heeft multi-edit mogelijkheden. Zie MDO.

Datum

Datum veld, kan gebruik gemaakt worden van een kalender om de juiste datum te selecteren.

LOV

De gebruiker kan een waarde uit de lijst met beschikbare items kiezen via de list of values, te openen met de loop. Via autosuggest komen al opties naar voren na het typen van een aantal karakters.

Ja/Nee/Nog niet aangegeven (radiobuttons)

Veld waarbij de gebruiker één optie kan aangeven.

Meerkeuze

Veld waarbij de gebruiker meerdere opties kan selecteren.

Ja/Nee/Onbekend/Leeg (dropdown list)

Veld waarbij de gebruiker één optie kan aangeven.


Blokken beheren
Via de optie 'Blokken beheren' zijn de blokken content te kiezen die voor de cliënt in het plan gebruikt moeten worden.

Door het schuifje om te zetten selecteer je een blok. Indien er bij de velden in een blok waardes worden ingevoerd en dit wordt opgeslagen, dan blijft dit bestaan. Het uitzetten van het blok resulteert er niet in dat de waardes worden verwijderd. Via de inrichting is aan te geven of een blok standaard aan staat, optioneel is of helemaal niet gekozen kan worden (op instellingsniveau). Het blok 'Algemeen' kan niet uitgezet worden, deze is altijd standaard aanwezig. Wel kan via de inrichting worden aangegeven welke velden in dit blok aanwezig zijn, net zoals bij alle andere blokken.

Samenwerken en MDO-modus
Bij elk alfanumeriek veld kan elke gebruiker zijn eigen tekst invoeren. Daarmee wordt voorkomen dat op het moment dat er twee gebruikers tegelijk in het plan werken, er teksten kwijt raken omdat de ene medewerker het plan eerder opslaat dan de ander. In het plan is per medewerker te zien wat de bijdrage bij een veld is, hierbij wordt ook de functie van de medewerker getoond. Daarnaast is een 'samengesteld' veld beschikbaar, hierin worden alle bijdrages van alle verschillende medewerkers samengevoegd. In de MDO-modus (optie via het menu) kan de samengestelde tekst worden aangepast. Zowel de eigen bijdrages als de samengestelde tekst worden in lees- en in schrijfmodus getoond.

Bij een definitief plan is alleen nog de samengestelde tekst in te zien. De eigen bijdrages niet meer. Idee hierachter is, is dat de eigen bijdrages van medewerkers de conceptteksten zijn die in de MDO-modus nog worden aangepast. Als er maar één medewerker aan het plan werkt, is het niet nodig om het plan in de MDO-modus te zetten. De eigen bijdrage is dan automatisch de samengestelde tekst. Wel is het zo dat bij een nieuwe versie de samengestelde tekst vanuit de eerdere versie van het zorgplan wordt meegenomen. Als er dan een nieuwe bijdrage wordt geleverd bij een veld, wordt dit toegevoegd aan de al bestaande tekst in het samengestelde veld. Aanpassen hiervan moet wel via de MDO-modus gebeuren.

Historie tonen
Via het menu is de optie 'Historie' te openen. Als hiervoor wordt gekozen, opent een paneel met alle plannen die de cliënt heeft of heeft gehad. Het laatste plan staat bovenaan. Indien het plan van een naam is voorzien, wordt deze getoond in het menu, anders wordt de datum getoond waarop het plan definitief is gemaakt. Door op het item in het menu te klikken opent de desbetreffende versie van het plan. Via het kruisje is dit menu weer te sluiten.

Evaluatie aanmaken
Via de optie 'Evaluatie' is het mogelijk om een reeds aangemaakte evaluatie op zorgplan niveau te openen of een nieuwe evaluatie op zorgplan niveau aan te maken in de module evaluatie. Indien nog geen evaluatie op zorgplan niveau is aangemaakt dan wordt het volgende tussenscherm getoond (conform de werking bij de module Zorgoverzicht):

Middels de knop EVALUATIE AANMAKEN kan een nieuwe evaluatie worden aangemaakt. Het volgende scherm wordt dan getoond:

De geplande evaluatiedatum is verplicht, net zoals de verantwoordelijke medewerker voor de evaluatie. Het veld 'in vergadering' is optioneel. Wordt hiervoor gekozen dan is de afdeling ook verplicht om in te vullen. Na het aanmaken van een evaluatie wordt de evaluatie geopend. Deze aangemaakte evaluatie kan tevens via de gerelateerde tegel Evaluatie of via de Zorgviewer worden geopend Is de laatste evaluatie definitief, dan wordt deze laatste evaluatie geopend. Een nieuw concept aanmaken kan alleen door de laatste evaluatie niet definitief te maken en dan opnieuw definitief te maken waarbij wordt aangegeven dat er een vervolg evaluatie dient te worden aangemaakt.

Aanmaken van doelen
Het aanmaken van de doelen bij een zorgplan wordt vooralsnog via de module in USER ALTA gedaan. In het nieuwe plan bestaat de mogelijkheid om via de gerelateerde panelen naar deze module te navigeren. Indien hiervoor gekozen wordt, sluit het plan en opent de module doelen op zorgplan niveau.

Rapport afdrukken
In USER ALTA kan via de toolbar onderaan de module een rapport worden afgedrukt. In USER ALTA is het zo dat dit altijd op basis van de laatste versie van het zorgplan is. Het gaat om de laatste versie die in de MDO modus is opgeslagen. Het is nog niet mogelijk om rapporten af te drukken van eerdere versies van het zorgplan.

Rollen op medewerker velden ‘Behandelend arts’, ‘Hoofdbehandelaar’ en 'Trajectbegeleider'
In het medewerker veld 'Behandelend arts' kunnen alleen medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_BEHANDELENDARTS hebben.

In het medewerker veld 'Hoofdbehandelaar' kunnen alleen medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_HOOFDBEHANDELAAR hebben.

In het medewerker veld 'Trajectbegeleider' kunnen alleen medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_TRAJECTBEGELEIDER hebben.

Definitief maken en ongedaan maken
Conform het oude zorgplan kan ook in de Plannen module een zorgplan definitief worden gemaakt. Het definitief maken via de Plannen module heeft effect op het oude zorgplan (zie verder de bedrijfsregels die hieronder staan beschreven). Indien een zorgplan onterecht definitief is gemaakt dan kan deze middels de knop 'NIET DEFINITIEF MAKEN' terug worden gezet naar een concept versie. Dit betekent dat alle gegevens uit het zorgplan gelijk zijn aan de definitieve gemaakte versie (en dus altijd in MDO mode). De knop 'NIET DEFINITIEF MAKEN' is alleen zichtbaar mits de gebruiker de rol PLANNEN_MODULE_NIET_DEFINITIEF heeft  en de laatste versie van het zorgplan een concept versie is.  

Bedrijfsregels
In USER is de werking van de zorgviewer afhankelijk van de status van het zorgplan. Ook signaleringen werken op informatie uit het zorgplan. De nieuwe plannenmodule komt naast het oude zorgplan, dus om de werking van de zorgviewer en de signaleringen te waarborgen wordt informatie in het oude zorgplan bijgewerkt met informatie uit het nieuwe zorgplan. Dat zijn de volgende velden:
  1. Datum zorgplan aangemaakt;
  2. Datum zorgplan gewijzigd;
  3. Status van het zorgplan (definitief of niet);
  4. Datum waarop zorgplan definitief is gemaakt;

Bovenstaande velden worden gevuld met algemene informatie van het nieuwe zorgplan, hier zijn geen velden voor in het plan. De volgende velden worden wel gevuld met velden vanuit het nieuwe zorgplan:
  1. Zorgcoördinator: veld ‘Behandelend arts’ uit het nieuwe plan.
  2. Supervisor: veld ‘Hoofdbehandelaar’ uit het nieuwe plan.
  3. Trajectbegeleider: veld ‘Trajectbegeleider’ uit het nieuwe plan.

Dit werkt één kant op, het nieuwe plan wordt niet bijgewerkt met informatie uit het oude plan. Ook niet als de status van het oude plan wijzigt door acties in de zorgviewer.

De nieuwe module staat, los van bovenstaande uitzondering, los van de inrichting van het oude zorgplan. Zaken als welke medewerker mag ingevuld worden als zorgcoördinator, supervisor of trajectbegeleider of wie mag het plan definitief maken zijn niet afhankelijk van de bestaande inrichting van het oude zorgplan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het definitief kunnen maken van het plan indien er nog geen evaluatie-record is. Hiervan komt dan ook geen melding bij het definitief maken van het nieuwe plan. De enige melding die vooralsnog komt bij het definitief maken van het plan gaat over het akkoord geven op het plan door de cliënt. Als dat nog niet is gebeurd, volgt een melding.

Relatie met werklijst taken
Indien een cliënt werklijst taken heeft die via de inrichting zijn toegewezen aan de zorgcoördinator, supervisor of trajectbegeleider dan zullen deze werklijsttaken van medewerker veranderen zodra in de Plannen module de behandelend arts, hoofdbehandelaar of trajectbegeleider verandert. Indien de cliënt werklijst taken heeft die zijn gekoppeld aan een van deze medewerkers en in de Plannen module en  het betreffende medewerker veld wordt leeg gemaakt dan zal er een foutmelding ontstaan. Deze foutmelding wordt gelogd in de tabel impulse_actie_fout. Opslaan van wijzigingen in de Plannen module kan dan alleen door het betreffende medewerker veld te vullen.

Rollen

Rollen:

Omschrijving:

ZORGPLAN

Geeft toegang tot de module zorgplan in het dossier met lees- en schrijfrechten.

ZORGPLAN_BEPERKT

Geeft beperkte toegang tot de module zorgplan in het dossier.

ZORGPLAN_LEES

Geeft toegang tot de module zorgplan in het dossier met leesrechten.

ZORGPLAN_LEES_BEPERKT

Geeft beperkte toegang tot de module zorgplan met leesrechten.

ZORGPLAN_LOV_BEHANDELENDARTS

Alleen medewerkers met deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Behandelend arts'.

ZORGPLAN_LOV_HOOFDBEHANDELAAR

Alleen medewerkers met deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Hoofbehandelaar'.

ZORGPLAN_LOV_TRAJECTBEGELEIDER

Alleen medewerkers met deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Trajcetbegeleider'.

PLANNEN_MODULE_NIET_DEFINITIEF

Rol voor het niet-definitief maken van het laatste plan in de plannen module.

    • Related Articles

    • Logboek

      Logboek Het scherm is te benaderen via de tegel Functioneel beheer - Logboek Middels het 'Logboek' kunnen de meeste logrecords van USER worden ingezien. Binnen de gekozen logrecord kan worden gefilterd op alle mogelijke kolommen binnen het logrecord. ...
    • Inrichting

      Inrichting Via het dashboard inrichting, tegel 'Behandeling/Traject' en vervolgens 'Beheer plannen module' is de inrichtingsmodule voor de plannenmodule te openen. In de module wordt gewerkt met versiebeheer. De versie die het laatst definitief is ...
    • Behandelaar dashboard

      Behandelaar dashboard De tegels op het behandelaar dashboard zijn onder te verdelen in 3 soorten tegels: Signaleringen: Door op deze tegel te klikken, wordt er een listview getoond met de betreffende cliënten. Door een cliënt te selecteren wordt het ...
    • Dashboards

      Cliënt dashboards Via de optie 'Openen cliëntdossier' of via het snelmenu is het mogelijk een cliëntdossier te openen. Cliënt naam in browser tabblad Middels een systeem instelling kan worden aangegeven of de cliënt naam in de naam van het tabblad in ...