Plannenmodule
Met de plannenmodule is het mogelijk om diverse plannen op
te stellen rondom de zorg van de cliënt. De module kan gebruikt worden om een
zorgplan op te stellen, maar kan ook ingezet worden voor het opstellen van
andere plannen zoals voor de intake, crisis of verpleging.
Uitgangspunten van de module is flexibiliteit, zowel voor de
cliënt op individueel niveau als voor verschillende doelgroepen van cliënten.
Daarnaast ondersteunt de plannenmodule het zorgproces. Dat zit hem in de content die
standaard wordt uitgeleverd (bijvoorbeeld ook een blok voor de intake), maar
ook door de werking van de module zelf (versiebeheer, mogelijkheid om per
versie van een plan een naam op te geven).
Met de plannenmodule wordt het context switchen beperkt. We
tonen relevantie informatie uit andere modules in het plan zelf, daardoor hoeft
niet naar de verschillende modules genavigeerd te worden tijdens het opstellen
van bijvoorbeeld het zorgplan. Deze pagina beschrijft de algemene werking van
de module. Voor de content (de blokken en velden) en de inrichting zijn eigen
pagina's aangemaakt.
Bij elke inschrijving (volgnummer) van de cliënt kan gestart
worden met een nieuw plan. Voor de module is in USER ALTA een tegel +
navigatie-item beschikbaar gesteld in het dashboard van de cliënt. Bij het
openen van de module wordt gekeken naar de inrichting v.w.b. de blokken en
velden. De eerste versie (met de beschikbare blokken en velden) die voor een
cliënt wordt klaargezet is dus op de inrichting gebaseerd. Bovenaan de module
staat de status van het plan en door wie het plan als laaste is gewijzigd (indien
concept):
Uitleg knoppen
Bovenaan in het menu staat een aantal knoppen, drie
zichtbaar in beeld en via het knopje 'Meer opties' zijn de overige knoppen te
vinden.
Knop
|
Uitleg
|
Wijzigen
|
Via deze knop is het
mogelijk om het plan in de bewerkstand te zetten.
|
Blokken beheren
|
Via deze knop is het menu
aan te roepen, waarmee de beschikbare blokken aan- en uitgezet kunnen worden
voor de specifieke cliënt.
|
Definitief maken
|
Met deze knop kan van een
plan in concept een definitieve versie worden gemaakt.
|
MDO
|
Via deze knop kan het plan
in de MDO-modus worden gezet. Zie MDO.
|
Historie tonen
|
Met deze knop opent het
navigatiepaneel voor het inzien van (historische) versies van plannen die bij
de cliënt opgesteld zijn.
|
Evaluatie
|
Via deze knop is het
mogelijk om de laatst aangemaakte evaluatie te openen. Indien er nog geen
evaluatie is aangemaakt dan verschijnt een tussenscherm waar middels de knop
EVALUATIE AANMAKEN een evaluatie kan worden aangemaakt. Zie ook evaluatie.
|
Brieven
|
In Nova/Reflex is het nu
mogelijk middels de context menu optie 'Brieven' om USER Docs brieven aan te
maken die zijn gekoppeld aan de module 'CarePlan' mits de gebruiker de rol
BRIEVEN heeft. Indien meerdere brieven zijn gekoppeld dan volgt een keuze
menu, inclusief de optie om te annuleren. Brieven waarvoor de medewerker niet
is geautoriseerd, worden hier niet getoond. Wanneer een medewerker voor geen
enkele brief is geautoriseerd, of er geen brieven zijn gekoppeld aan de
module 'CarePlan', is de 'Brieven' optie nog steeds beschikbaar in het
contextmenu, maar toont deze bij klikken enkel een pop-up met de melding 'Er
zijn geen brieven om aan te maken.' en de knop SLUITEN.
|
Annuleren
|
Hiermee kunnen
aanpassingen ongedaan gemaakt worden, zichtbaar als het plan in de
bewerkstand staat.
|
Opslaan
|
Het plan wordt opgeslagen,
alleen zichtbaar als het plan in de bewerkstand staat.
|
Nieuwe versie
|
Hiermee kan een nieuwe
versie van het plan worden aangemaakt, dit kan alleen als de huidige versie
definitief is. Bij een nieuwe versie wordt alle input van het definitieve
plan overgenomen.
|
Download knop (alleen
Nova/Reflex)
|
Middels de download knop
kan een Zorgplan rapport worden aangemaakt. Indien meerdere rapporten zijn
gekoppeld aan de module 'Careplan' (inrichting
- Rapporten en Analytics - Rapport inrichting) dan kan middels een tussen
scherm het gewenste rapport worden gekozen. Na het genereren van het rapport
kan de gebruiker aangeven waar het rapport dient te worden opgeslagen.
|
Navigeren in het plan
Aan de linkerkant staat een navigatiepaneel waarmee snel
tussen de blokken genavigeerd kan worden. De blokken die 'actief' zijn in het
plan staan hier in de volgorde zoals ze ook in het plan staan. Door erop te
klikken springt het plan naar het juiste blok.
Wijzigen
Het plan kan worden bewerkt door op 'Wijzigen' te klikken.
Alle velden komen in de bewerkstand te staan:
Naamgeving van het plan
Het eerste veld bovenaan het plan kan gebruikt worden om het
plan een naam te geven. Bijvoorbeeld 'Intake', 'Behandeling' of 'Nazorg'. De
naam van het plan is ook in de navigatie te zien (historie) en vervangt dan de
datum. De naam is niet verplicht en kan zolang het plan een concept is worden
aangepast.
Velden
Het plan bestaat uit verschillende blokken en velden. Bij
elk veld is via de inrichting een hulptekst in te voeren. Deze tekst staat
onder het 'i-tje' achter het veld. Er zijn verschillende type velden. Eerste
onderscheid dat gemaakt moet worden is velden die informatie tonen uit andere
modules en velden die via de plan een waarde krijgen. De velden (bijvoorbeeld
de velden in het blok 'Diagnostiek') zijn niet via het plan te wijzigen, dat
moet via de module Diagnose zelf. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de doelen.
Van de velden die wel via het plan te bewerken zijn, bestaan verschillende
types:
Type
|
Uitleg
|
Alfanumeriek
|
Bij de alfanumerieke
velden staat de vraag in het veld zelf. Deze verplaatst naar boven indien het
veld wordt aangeklikt op tekst in te voeren. De alfanumerieke velden hebben
geen opmaak-mogelijkheden. De tekst die in een alfanumeriek veld kan
ingevoerd worden is beperkt tot 4000 tekens. Elk alfanumeriek veld heeft
multi-edit mogelijkheden. Zie MDO.
|
Datum
|
Datum veld, kan gebruik
gemaakt worden van een kalender om de juiste datum te selecteren.
|
LOV
|
De gebruiker kan een
waarde uit de lijst met beschikbare items kiezen via de list of values, te
openen met de loop. Via autosuggest komen al opties naar voren na het typen
van een aantal karakters.
|
Ja/Nee/Nog niet aangegeven
(radiobuttons)
|
Veld waarbij de gebruiker
één optie kan aangeven.
|
Meerkeuze
|
Veld waarbij de gebruiker
meerdere opties kan selecteren.
|
Ja/Nee/Onbekend/Leeg
(dropdown list)
|
Veld waarbij de gebruiker
één optie kan aangeven.
|
Blokken beheren
Via de optie 'Blokken beheren' zijn de blokken content te
kiezen die voor de cliënt in het plan gebruikt moeten worden.
Door het schuifje om te zetten selecteer je een blok. Indien
er bij de velden in een blok waardes worden ingevoerd en dit wordt opgeslagen,
dan blijft dit bestaan. Het uitzetten van het blok resulteert er niet in dat de
waardes worden verwijderd. Via de inrichting is aan te geven of een blok
standaard aan staat, optioneel is of helemaal niet gekozen kan worden (op
instellingsniveau). Het blok 'Algemeen' kan niet uitgezet worden, deze is
altijd standaard aanwezig. Wel kan via de inrichting worden aangegeven welke
velden in dit blok aanwezig zijn, net zoals bij alle andere blokken.
Samenwerken en MDO-modus
Bij elk alfanumeriek veld kan elke gebruiker zijn eigen
tekst invoeren. Daarmee wordt voorkomen dat op het moment dat er twee
gebruikers tegelijk in het plan werken, er teksten kwijt raken omdat de ene
medewerker het plan eerder opslaat dan de ander. In het plan is per medewerker
te zien wat de bijdrage bij een veld is, hierbij wordt ook de functie van de
medewerker getoond. Daarnaast is een 'samengesteld' veld beschikbaar, hierin
worden alle bijdrages van alle verschillende medewerkers samengevoegd. In de MDO-modus
(optie via het menu) kan de samengestelde tekst worden aangepast. Zowel de
eigen bijdrages als de samengestelde tekst worden in lees- en in schrijfmodus
getoond.

Bij een definitief plan is alleen nog de samengestelde tekst
in te zien. De eigen bijdrages niet meer. Idee hierachter is, is dat de eigen
bijdrages van medewerkers de conceptteksten zijn die in de MDO-modus nog worden
aangepast. Als er maar één medewerker aan het plan werkt, is het niet nodig om
het plan in de MDO-modus te zetten. De eigen bijdrage is dan automatisch de
samengestelde tekst. Wel is het zo dat bij een nieuwe versie de samengestelde
tekst vanuit de eerdere versie van het zorgplan wordt meegenomen. Als er dan
een nieuwe bijdrage wordt geleverd bij een veld, wordt dit toegevoegd aan de al
bestaande tekst in het samengestelde veld. Aanpassen hiervan moet wel via de
MDO-modus gebeuren.
Historie tonen
Via het menu is de optie 'Historie' te openen. Als hiervoor
wordt gekozen, opent een paneel met alle plannen die de cliënt heeft of heeft
gehad. Het laatste plan staat bovenaan. Indien het plan van een naam is
voorzien, wordt deze getoond in het menu, anders wordt de datum getoond waarop
het plan definitief is gemaakt. Door op het item in het menu te klikken opent
de desbetreffende versie van het plan. Via het kruisje is dit menu weer te
sluiten.
Evaluatie aanmaken
Via de optie 'Evaluatie' is het mogelijk om een reeds
aangemaakte evaluatie op zorgplan niveau te openen of een nieuwe evaluatie op
zorgplan niveau aan te maken in de module evaluatie. Indien nog geen evaluatie
op zorgplan niveau is aangemaakt dan wordt het volgende tussenscherm getoond
(conform de werking bij de module Zorgoverzicht):
Middels de knop EVALUATIE AANMAKEN kan een nieuwe evaluatie
worden aangemaakt. Het volgende scherm wordt dan getoond:
De geplande evaluatiedatum is verplicht, net zoals de
verantwoordelijke medewerker voor de evaluatie. Het veld 'in vergadering' is
optioneel. Wordt hiervoor gekozen dan is de afdeling ook verplicht om in te
vullen. Na het aanmaken van een evaluatie wordt de evaluatie geopend. Deze
aangemaakte evaluatie kan tevens via de gerelateerde tegel Evaluatie of via de
Zorgviewer worden geopend Is de laatste evaluatie definitief, dan wordt deze
laatste evaluatie geopend. Een nieuw concept aanmaken kan alleen door de laatste
evaluatie niet definitief te maken en dan opnieuw definitief te maken waarbij
wordt aangegeven dat er een vervolg evaluatie dient te worden aangemaakt.
Aanmaken van doelen
Het aanmaken van de doelen bij een zorgplan wordt vooralsnog
via de module in USER ALTA gedaan. In het nieuwe plan bestaat de mogelijkheid
om via de gerelateerde panelen naar deze module te navigeren. Indien hiervoor
gekozen wordt, sluit het plan en opent de module doelen op zorgplan niveau.
Rapport afdrukken
In USER ALTA kan via de toolbar onderaan de module een
rapport worden afgedrukt. In USER ALTA is het zo dat dit altijd op basis van de
laatste versie van het zorgplan is. Het gaat om de laatste versie die in de MDO
modus is opgeslagen. Het is nog niet mogelijk om rapporten af te drukken van
eerdere versies van het zorgplan.
Rollen op medewerker velden ‘Behandelend arts’,
‘Hoofdbehandelaar’ en 'Trajectbegeleider'
In het medewerker veld 'Behandelend arts' kunnen alleen
medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_BEHANDELENDARTS hebben.
In het medewerker veld 'Hoofdbehandelaar' kunnen alleen
medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_HOOFDBEHANDELAAR hebben.
In het medewerker veld 'Trajectbegeleider' kunnen alleen
medewerkers worden ingevoerd die de rol ZORGPLAN_LOV_TRAJECTBEGELEIDER hebben.
Definitief maken en ongedaan maken
Conform het oude zorgplan kan ook in de Plannen module een
zorgplan definitief worden gemaakt. Het definitief maken via de Plannen module
heeft effect op het oude zorgplan (zie verder de bedrijfsregels die hieronder
staan beschreven). Indien een zorgplan onterecht definitief is gemaakt dan kan
deze middels de knop 'NIET DEFINITIEF MAKEN' terug worden gezet naar een
concept versie. Dit betekent dat alle gegevens uit het zorgplan gelijk zijn aan
de definitieve gemaakte versie (en dus altijd in MDO mode). De knop 'NIET
DEFINITIEF MAKEN' is alleen zichtbaar mits de gebruiker de rol
PLANNEN_MODULE_NIET_DEFINITIEF heeft en de laatste versie van het
zorgplan een concept versie is.
Bedrijfsregels
In USER is de werking van de zorgviewer afhankelijk van de
status van het zorgplan. Ook signaleringen werken op informatie uit het
zorgplan. De nieuwe plannenmodule komt naast het oude zorgplan, dus om de
werking van de zorgviewer en de signaleringen te waarborgen wordt informatie in
het oude zorgplan bijgewerkt met informatie uit het nieuwe zorgplan. Dat zijn
de volgende velden:
- Datum zorgplan aangemaakt;
- Datum zorgplan gewijzigd;
- Status van het zorgplan (definitief of niet);
- Datum waarop zorgplan definitief is gemaakt;
Bovenstaande velden worden gevuld met algemene informatie
van het nieuwe zorgplan, hier zijn geen velden voor in het plan. De volgende
velden worden wel gevuld met velden vanuit het nieuwe zorgplan:
- Zorgcoördinator: veld ‘Behandelend arts’ uit het nieuwe
plan.
- Supervisor: veld ‘Hoofdbehandelaar’ uit het nieuwe plan.
- Trajectbegeleider: veld ‘Trajectbegeleider’ uit het nieuwe
plan.
Dit werkt één kant op, het nieuwe plan wordt niet bijgewerkt
met informatie uit het oude plan. Ook niet als de status van het oude plan
wijzigt door acties in de zorgviewer.
De nieuwe module staat, los van bovenstaande uitzondering,
los van de inrichting van het oude zorgplan. Zaken als welke medewerker mag
ingevuld worden als zorgcoördinator, supervisor of trajectbegeleider of wie mag
het plan definitief maken zijn niet afhankelijk van de bestaande inrichting van
het oude zorgplan. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het definitief kunnen maken
van het plan indien er nog geen evaluatie-record is. Hiervan komt dan ook geen
melding bij het definitief maken van het nieuwe plan. De enige melding die
vooralsnog komt bij het definitief maken van het plan gaat over het akkoord
geven op het plan door de cliënt. Als dat nog niet is gebeurd, volgt een
melding.
Relatie met werklijst taken
Indien een cliënt werklijst taken heeft die via de
inrichting zijn toegewezen aan de zorgcoördinator, supervisor of
trajectbegeleider dan zullen deze werklijsttaken van medewerker veranderen
zodra in de Plannen module de behandelend arts, hoofdbehandelaar of
trajectbegeleider verandert. Indien de cliënt werklijst taken heeft die zijn
gekoppeld aan een van deze medewerkers en in de Plannen module en het
betreffende medewerker veld wordt leeg gemaakt dan zal er een foutmelding
ontstaan. Deze foutmelding wordt gelogd in de tabel impulse_actie_fout. Opslaan
van wijzigingen in de Plannen module kan dan alleen door het betreffende
medewerker veld te vullen.
Rollen
Rollen:
|
Omschrijving:
|
ZORGPLAN
|
Geeft toegang tot de
module zorgplan in het dossier met lees- en schrijfrechten.
|
ZORGPLAN_BEPERKT
|
Geeft beperkte toegang tot
de module zorgplan in het dossier.
|
ZORGPLAN_LEES
|
Geeft toegang tot de
module zorgplan in het dossier met leesrechten.
|
ZORGPLAN_LEES_BEPERKT
|
Geeft beperkte toegang tot
de module zorgplan met leesrechten.
|
ZORGPLAN_LOV_BEHANDELENDARTS
|
Alleen medewerkers met
deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Behandelend arts'.
|
ZORGPLAN_LOV_HOOFDBEHANDELAAR
|
Alleen medewerkers met
deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Hoofbehandelaar'.
|
ZORGPLAN_LOV_TRAJECTBEGELEIDER
|
Alleen medewerkers met
deze rol mogen worden ingevoerd in veld 'Trajcetbegeleider'.
|
PLANNEN_MODULE_NIET_DEFINITIEF
|
Rol voor het
niet-definitief maken van het laatste plan in de plannen module.
|