De Rollen & Rechten in Quebble bepalen waar een medewerker recht en toegang op heeft. Dit zijn “De accounts” binnen de organisatie.
Bij “Rechten per gebruiker” is de lijst van alle accounts binnen de organisatie te zien. Vanuit de import van de organisatie komen nieuwe medewerkers hier terecht.
Een nieuw toegevoegde gebruiker zal standaard de rol “Werknemer” krijgen.
Het kan voorkomen dat een medewerker niet direct in de lijst staat na een
import. Er kan dan onderin geklikt worden op “Gebruiker toevoegen” , vervolgens
kan de medewerker in de dropdown lijst aangeklikt en toegevoegd worden.
Let op!
Als op deze manier een medewerker toegevoegd wordt, zal deze geen rol
“Werknemer” hebben, deze rol dient dan toegevoegd te worden.
Rol koppelen aan medewerker
Via
Rechten per gebruiker kan gezocht worden naar de medewerker waarvoor de rechten
aangepast worden.
Als de medewerker geselecteerd is, dan staan onder “Rollen” alle rollen die
mogelijk zijn. Vink alleen de rol(len) aan die voor deze medewerker van
toepassing is.
Om een rol aan een medewerker te koppelen, dient de rol geselecteerd te worden
bij Rechten per gebruiker.
Rollen per organisatie eenheid
Standaard staat een rol aan voor de gehele organisatie. Als een rol niet
voor de gehele organisatie, maar voor een gedeelte van de organisatie mag
gelden, dan kan dit worden aangegeven in het tabblad “Rollen per
organisatie-eenheid”.
Bovenin kan de rol worden geselecteerd om op bepaalde locaties aan te zetten.
Vervolgens kunnen de locaties worden geselecteerd en klik op de knop “Opslaan”,
zodat dit direct wordt opgeslagen.
Let op!
Als er geen locatie is geselecteerd, dan geldt voor de gekozen rol dat deze
voor alle locaties, de gehele organisatie actief is.
Rechten per gebruiker
Rechten kunnen ook zonder rol worden toegekend aan een medewerker. Dit kan
via het tabblad “Rollen per gebruiker”. Hier kunnen rechten worden aan- of
uitgezet. De rechten kunnen zowel op “Alles”(de gehele organisatie) of op
lagere niveaus zoals clusters of vestigingen worden ingesteld.
Als een medewerker een rol heeft toegekend gekregen, dan zijn de rechten van
de rol hier aan te passen voor deze medewerker.
Rechten verwijderen
Bij het
tabblad “Gebruiker”, staat de knop “Alle rechten verwijderen". Hiermee worden
alle rechten die staan geactiveerd voor deze medewerker verwijderd.
Het is
het makkelijkst om met rollen te werken en deze rollen aan medewerkers te
koppelen. Het wijzigen van rechten kan dan eenvoudig via de rol worden
aangepast. Als een recht in de rol is aangepast, gebeurt de aanpassing ook bij
alle medewerkers die die rol hebben.