Cliënten kunnen in Jouw Omgeving hun eigen rapportages lezen, mee-rapporteren of hun feedback geven op een geschreven rapportage. Personen die aan de cliënt gekoppeld zijn, kunnen indien gewenst ook mee-rapporteren. Dit is één van de unieke kenmerken van Jouw Omgeving, en heeft grote gevolgen voor hoe de hulpverlening wordt beleefd.
Cliënten die werken in Jouw Omgeving geven aan dat hun vertrouwen in de hulpverlening toegenomen is. Niet alle cliënten hebben de behoefte ook daadwerkelijk mee te lezen of mee te rapporteren. Voor veel van hen is het feit dát zij het kunnen lezen al voldoende. Cliënten vinden het fijn om te ontdekken dat er ook in positieve zin over hen wordt geschreven. Doordat bovendien hun complete dossier inzichtelijk is, kunnen ze hun behandelproces en hun eigen ontwikkeling ook beter volgen. Het transparant rapporteren draagt dus positief bij aan de relatie tussen cliënt en zorgprofessional en versterkt in grote mate het vertrouwen in de hulpverlening.
Zorgprofessionals moeten wennen aan het feit dat cliënten alles kunnen meelezen. Het maakt dat zij bewuster omgaan met taalgebruik en zo eenduidig mogelijk proberen te rapporteren. Soms is het ook spannend, bijvoorbeeld wanneer een situatie moet worden gerapporteerd waarin de cliënt een compleet andere lezing van het gebeurde heeft dan de zorgprofessional.
Een andere uitdaging is de vraag waar hulpverleners vermoedens, gedachten, etc. kwijt kunnen. Het is goed om met je collega’s uitgebreider stil te staan bij de do’s en don’ts van transparant rapporteren:
Wat betekent dit voor hoe je je rapportages schrijft?
Hoe ervaar je het dat je cliënt alles kan lezen?
Hoe zou je omgaan met negatieve feedback van je cliënt op een rapportage?
Zitten er volgens jou grenzen aan transparantie, en zo ja, waar liggen die?