Samen met je cliënt rapporteren

Samen met je cliënt rapporteren

Algemeen

Cliënten kunnen in Jouw Omgeving hun eigen rapportages lezen, mee-rapporteren of hun feedback geven op een geschreven rapportage. Personen die aan de cliënt gekoppeld zijn, kunnen indien gewenst ook mee-rapporteren. Dit is één van de unieke kenmerken van Jouw Omgeving, en heeft grote gevolgen voor hoe de hulpverlening wordt beleefd.

 

Voordelen voor de cliënt

Cliënten die werken in Jouw Omgeving geven aan dat hun vertrouwen in de hulpverlening toegenomen is. Niet alle cliënten hebben de behoefte ook daadwerkelijk mee te lezen of mee te rapporteren. Voor veel van hen is het feit dát zij het kunnen lezen al voldoende. Cliënten vinden het fijn om te ontdekken dat er ook in positieve zin over hen wordt geschreven. Doordat bovendien hun complete dossier inzichtelijk is, kunnen ze hun behandelproces en hun eigen ontwikkeling ook beter volgen. Het transparant rapporteren draagt dus positief bij aan de relatie tussen cliënt en zorgprofessional en versterkt in grote mate het vertrouwen in de hulpverlening.

Uitdagingen voor de zorgprofessional

Zorgprofessionals moeten wennen aan het feit dat cliënten alles kunnen meelezen. Het maakt dat zij bewuster omgaan met taalgebruik en zo eenduidig mogelijk proberen te rapporteren. Soms is het ook spannend, bijvoorbeeld wanneer een situatie moet worden gerapporteerd waarin de cliënt een compleet andere lezing van het gebeurde heeft dan de zorgprofessional.

Een andere uitdaging is de vraag waar hulpverleners vermoedens, gedachten, etc. kwijt kunnen. Het is goed om met je collega’s uitgebreider stil te staan bij de do’s en don’ts van transparant rapporteren:

  • Wat betekent dit voor hoe je je rapportages schrijft?

  • Hoe ervaar je het dat je cliënt alles kan lezen?

  • Hoe zou je omgaan met negatieve feedback van je cliënt op een rapportage?

  • Zitten er volgens jou grenzen aan transparantie, en zo ja, waar liggen die?

    • Related Articles

    • Transparant Rapporteren

      Voordelen van transparant rapporteren De rapportage is makkelijk toegankelijk voor de cliënt. Een verschil van inzicht komt sneller aan het licht. Cliënten kunnen feedback en aanvullingen geven. Cliënten kunnen de rapportage lezen op het moment dat ...
    • Behandelen met Werkplan

      Een Werkplan bestaat uit Doelen en Acties. Doelen in Jouw Omgeving worden aangeduid als ‘Werkpunten’. Dit maakt het onderscheid duidelijk tussen einddoelen van de hulpverlening zoals geformuleerd in een behandelplan/hulpverleningsplan en de daarvan ...
    • Transparantie en een goede relatie dankzij je Profiel

      Transparantie wekt vertrouwen bij cliënten. In het online contact wil je immers graag het gevoel hebben dat je met een mens in gesprek bent in plaats van met een computer. Je wilt het gevoel hebben dat je verhaal of opmerking ergens 'aankomt' en ...
    • Intervisiesessie: Registratiesystemen

      Algemeen Jouw Omgeving biedt de mogelijkheid te worden ingezet voor een grote diversiteit aan zorgvragen. Per (gezins)situatie kan er worden gekozen voor meerdere inrichtingen van rollen en functionaliteiten. Onderstaande voorbeeld is bedoeld als ...
    • Rapportage

      Algemeen Cliënten, ouders en externen rapporteren samen met de zorgprofessional. In het overzicht worden altijd de rapportages van de laatste zeven dagen waarop gerapporteerd is getoond. Je kunt zelf aangeven of je rapportages wilt teruglezen van ...