Contact via Chat

Contact via Chat

Chat is een vorm van direct contact. Dat wil zeggen dat alle personen op hetzelfde moment achter hun computer zitten en er ‘live’ online contact met elkaar is. Dit contact lijkt, naast beeldbellen, het meest op face-to-face contact.

Veel van de dingen die je in een gesprek doet, zet je in een chatgesprek ook automatisch in. Er is één groot verschil: je mist de non-verbale signalen van je gesprekspartner. Je kunt dus niet zien hoe je boodschap aankomt, hoe iemand er gevoelsmatig op reageert en of degene wel begrijpt wat je zegt. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook; de ander ziet ook jou niet. Voor je het weet, ontstaan hierdoor misverstanden.

Vaak heb je beperkt tijd in een chatgesprek. De ervaring leert dat als je Chat inzet als volwaardig communicatiekanaal binnen een blended traject – dat wil zeggen, dat je behandelinhoudelijke chatgesprekken voert – een chatgesprek gemiddeld 30-45 minuten duurt. In die tijd is het zaak het gesprek goed te begeleiden en de nodige structuur aan te brengen, zodat de chat een kop en staart krijgt. Op die manier kan Chat een volwaardig onderdeel worden van de ‘blend’ die je maakt in een traject.

 
Belangrijke aandachtspunten bij het inzetten van chatten tijdens de ondersteuning zijn dan ook:
  • Het methodisch werken aan (totstandkoming van) de relatie
  • Het voorkomen van ruis in de communicatie
  • Het in woorden expliciet maken van gedrag, bedoelingen en gevoelens
    • Related Articles

    • Chat

      Algemeen Met de chatfunctie van Jouw Omgeving kun je realtime met andere gebruikers communiceren. De functionaliteit is overal in het platform te gebruiken. Chatten Klik op het Chat-icoon rechtsboven in het scherm. Het cijfer geeft het aantal ...
    • Contact via Berichten

      Door berichtenverkeer heb je een grote mate van persoonlijk contact met elkaar. Contact via Berichten kan een volwaardig deel uitmaken van je blended hulpverleningstraject. Hiervoor maak je gebruik van de methodiek voor online hulpverlenen via ...
    • Intervisiesessie: Registratiesystemen

      Algemeen Jouw Omgeving biedt de mogelijkheid te worden ingezet voor een grote diversiteit aan zorgvragen. Per (gezins)situatie kan er worden gekozen voor meerdere inrichtingen van rollen en functionaliteiten. Onderstaande voorbeeld is bedoeld als ...
    • Beeldbellen met Microsoft Teams

      Algemeen Deze module stelt je in staat een beveiligd videogesprek te voeren met andere gebruikers waar je mee gekoppeld bent. Je zorgorganisatie moet hiervoor een MS Teams licentie voor je beschikbaar stellen. MS Teams-afspraken kunnen vanuit de Jouw ...
    • Jouw Omgeving app gebruiken

      Wil je weten hoe je de app installeert? Lees dan deze uitleg Dashboard (startpagina) De app opent altijd op je dashboard. Vanuit het dashboard kun je via het tandwieltje een aantal modules aan- en uitzetten in de app, zoals Chat of een nieuw ...