Chat is een vorm van direct contact. Dat wil zeggen dat alle personen op hetzelfde moment achter hun computer zitten en er ‘live’ online contact met elkaar is. Dit contact lijkt, naast beeldbellen, het meest op face-to-face contact.
Veel van de dingen die je in een gesprek doet, zet je in een chatgesprek ook automatisch in. Er is één groot verschil: je mist de non-verbale signalen van je gesprekspartner. Je kunt dus niet zien hoe je boodschap aankomt, hoe iemand er gevoelsmatig op reageert en of degene wel begrijpt wat je zegt. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook; de ander ziet ook jou niet. Voor je het weet, ontstaan hierdoor misverstanden.
Vaak heb je beperkt tijd in een chatgesprek. De ervaring leert dat als je Chat inzet als volwaardig communicatiekanaal binnen een blended traject – dat wil zeggen, dat je behandelinhoudelijke chatgesprekken voert – een chatgesprek gemiddeld 30-45 minuten duurt. In die tijd is het zaak het gesprek goed te begeleiden en de nodige structuur aan te brengen, zodat de chat een kop en staart krijgt. Op die manier kan Chat een volwaardig onderdeel worden van de ‘blend’ die je maakt in een traject.