Als er een connectie is gemaakt met de website organisatie, dan worden kandidaten via de webAPI aangemaakt. Het is dan niet meer nodig om handmatig kandidaten in te voeren. De kandidaten worden via de website van de organisatie in SDB HR gezet. Voor meer informatie zie hoofdstuk “Koppeling met website”.
Nieuwe kandidaat aanmaken
Klik op Nieuwe kandidaat om een nieuwe kandidaat toe te voegen.
Nieuwe vacature
Zodra een kandidaat op een vacature is geplaatst, dan kunnen de arbeidsvoorwaarden en vacaturegegevens worden opgegeven. Deze gegevens worden bij het ontkoppelen van de vacature verwijderd.
Een kandidaat kan de volgende gegevens bevatten:
|
| | | |
| | | |
| | | |
Mijn gegevens mogen 1 jaar bewaard blijven | Met dit gegeven kan de kandidaat aangeven of zijn/haar gegevens langer bewaard mogen blijven. | | Met dit gegeven kan de kandidaat aangeven of hij/zij eerder bij de organisatie heeft gewerkt. |
| Documenten van de kandidaat, de volgende bestandstypen worden geaccepteerd: .pdf, .zip, .gzip, .gif, .jpg, .jpeg, .png, .tiff, .csv, .txt, .doc, .docx | | Opmerkingen die betrekking hebben op de kandidaat kunnen hier worden opgegeven. |
Arbeidsvoorwaarden zijn niet voor iedereen inzichtelijk en zijn toegankelijk met de bevoegdheid [ * | Kandidaten Arbeidsvoorwaarden ]. Zie hoofdstuk “inrichting” voor meer informatie.
Als bij de arbeidsvoorwaarden een min-max contract is gekozen, dan kunnen daar nu ook de maximum uren van de kandidaat worden ingevuld. De max uren gedurende het sollicitatieproces bij de kandidaat worden aangepast. De bij de kandidaat ingevulde max uren worden meegenomen naar instroom.
Arbeidsvoorwaarden gegevens |
| | | |
| De cao is voor het systeem van belang om de evt. schaal/tredes te bepalen. | | |
Vacature kandidaat gegevens |
| De vacature waar de kandidaat op gesolliciteerd heeft. | | Vrij tekstveld waarin de kandidaat kan aangeven hoe hij/zij de vacature heeft gevonden. |
| Gemiddelde van de score die tijdens uitgevoerde sollicitatiestappen is gegeven. | | |
| Door het systeem bepaalde status: Nieuw, In behandeling, Afgewezen, Goedgekeurd, Aangenomen. | | |
Voortgang kandidaat
Als een kandidaat aan een vacature gekoppeld is, dan zijn er sollicitatiestappen klaargezet om uit te voeren. Deze stappen zijn gebaseerd op het proces dat aan de vacature verbonden is en kun je terug zien onder “Voortgang”, onderaan bij de kandidaat. Als de voortgang leeg is, dan zijn er geen stappen klaargezet. Vaak betekent dit dat er geen proces is gekoppeld aan de vacature, of dat er geen afdeling gekozen is bij de vacature.
Stap bewerken kandidaat
Indien de ingelogde gebruiker over de volgende bevoegdheid beschikt: [ * | Sollicitatiestappen Wijzigen ], dan kunnen sollicitatiestappen worden aangepast. Deze optie is beschikbaar in het scherm van de kandidaatgegevens. Het bewerken van stappen kan worden gebruikt als er voor een specifieke kandidaat van het proces wordt afgeweken.
Bij openstaande of geplande stappen kan er op het potloodicoon worden geklikt om een stap te bewerken.
Als een medewerker wordt toegevoegd aan een stap, dan ontvangt deze medewerker automatisch een e-mail en kan hij/zij de stap uitvoeren.
Een stap kan worden overgeslagen. De stap hoeft niet meer te worden uitgevoerd. Dit kan gebruikt worden om een stap uit te voeren zonder toegewezen te zijn. De stap krijgt de status “overgeslagen”.
Zie “Sollicitatiestappen uitvoeren” voor meer informatie over het uitvoeren van sollicitatiestappen volgens het reguliere proces.
Handmatig een stap toevoegen
Naast de processtappen die automatisch bij koppeling vacature worden klaargezet, is het ook mogelijk om handmatig stappen bij een kandidaat toe te voegen. Dit kan bijvoorbeeld gebruikt worden om medewerkers bij het sollicitatieproces te betrekken die normaal gesproken niet in het proces zitten.
Daarnaast kan het voorkomen dat een vacature geen afdeling heeft. Voor de kandidaten op vacatures zonder afdeling kan het systeem niet bepalen wie de stappen dient uit te voeren. Dit wordt soms bewust gedaan voor bijvoorbeeld een open vacature. Voor dergelijke kandidaten is handmatig stappen toevoegen de methode om stappen klaar te zetten. Kandidaten zonder stappen zijn te herkennen aan de status “nieuw” in het kandidatenoverzicht.
De functionaliteit van stappen toevoegen is alleen beschikbaar voor medewerkers die over de bevoegdheid beschikken. [ * | Sollicitatiestappen Wijzigen ] Zie “hoofdstuk inrichting bevoegdheden” voor meer informatie.
Om een stap toe te voegen, klik op:
Vervolgens wordt er een stap toegevoegd:
Met de pijltjes kan de volgorde van de nieuwe stap worden veranderd
De tekst “Nieuwe stap” kan worden overschreven met een omschrijving voor de stap.
Bij “Medewerkers…” kunnen medewerkers worden gekozen die de stap dienen uit te voeren. De medewerkers die te selecteren zijn, dienen over de bevoegdheid voor stappen te beschikken:
[ * | Sollicitatiestappen ]. Na het opslaan ontvangen de toegevoegde medewerkers een (e-mail)bericht.
Instroom
Zodra alle stappen van een kandidaat zijn goedgekeurd, dan krijgt de kandidaat de status “goedgekeurd”. Dergelijke kandidaten krijgen een extra optie waarmee instroom kan worden gestart. Deze optie is terug te vinden bij de kandidaat onder de vacaturegegevens:
Alle relevante gegevens van de kandidaat worden meegenomen naar de instroom mutatie. Het kan raadzaam zijn om een nieuw instroom proces in te richten. De meeste gegevens voor de nieuwe medewerker zijn immers al bekend.
Zodra een instroom mutatie gestart is, verandert de button naar:
Als de instroom mutatie verwerkt is, verandert de status van de kandidaat naar ”Aangenomen”.
Verwijderen kandidaat uit Werving & Selectie
Het is mogelijk gemaakt een kandidaat direct te verwijderen, ook als de kandidaat nog aan een vacature is gekoppeld en/of de status goedgekeurd heeft. De optie is toegevoegd in het kandidaten overzicht en is beschikbaar via de nieuwe bevoegdheid [ HR | Werving en Selectie | Kandidaten verwijderen ]. Na het klikken op verwijderen (prullenbak icoon), toont in de regel een extra bevestiging.
Een verwijder actie kan niet ongedaan worden gemaakt!
Het toekennen van de nieuwe bevoegdheid aan een rol kan via [ Beheer | Applicatie | Bevoegdheden ]. Let op, na het wijzigen van bevoegdheden zal opnieuw moeten worden ingelogd om de wijziging effectief te maken.