Via de knop 'Rapporteren' in een afspraak of de rechtermuisknopoptie 'Rapporteer (en registreer)' vanuit het agendaoverzicht kan er rapportage worden geschreven bij elke cliënt of relatie die aanwezig is in de afspraak.
Rapporteren is mogelijk bij de volgende afspraaktypes:
Na het klikken op de rapporteren-knop verschijnt er een pop-up:
*Voorbeeld van het rapporteren-scherm bij een contact
Links staan de in de afspraak aanwezige cliënten weergegeven en rechts kan men bij de geselecteerde cliënt een rapportage schrijven. Per rapportage kan men één of meerdere kenmerken invoeren.
Iedere wijziging wordt automatisch opgeslagen. Dit is te zien doordat de tekst 'Bezig met opslaan...' verschijnt rechtsonder het invoerveld en 'Opslaan...' op de regel van de cliënt. Tijdens het opslaan is het niet mogelijk om naar een andere persoon te navigeren. Na het opslaan verschijnt rechtsboven het tekstvak de datum en tijd van de laatste wijziging.
Deze rapportage en de gekoppelde kenmerken komen terug in de voortgang van de cliënt.
Groepstekst
Bij de afspraaktypes 'Groep', 'Dagbesteding', 'Openstelling/Inloop' kan men groepstekst schrijven. Ook hier kunnen één of meerdere kenmerken worden gekoppeld. Deze groepstekst komt bij iedere cliënt uit de afspraak terug in de voortgangsmodule.
Systeemtekst
Bij het afspraaktype 'Systeemcontact' kan men rapporteren op drie niveaus: per hoofdcliënt, per relatie en voor het hele systeem (iedere cliënt en relatie in de afspraak)
*Voorbeeld van het rapporteren-scherm bij een systeemcontact
De rapportage die wordt geschreven bij relaties is zichtbaar bij deze relatie in het sociaal netwerk van de hoofdcliënt. De systeemtekst komt terug in de voortgang van iedere hoofdcliënt.
Dubbele teksten
Als men zijn/haar eigen rapportage wijzigt terwijl deze op een ander apparaat of tabblad nog open stond, dan komt er tijdens het opslaan een pop-up waarin men de tekst kan selecteren die bewaard moet blijven:
Bedrijfsregels
Registratieniveau
De organisatie kan kiezen voor registratie per medewerker of per afspraak (in het scherm 'agenda default instellingen')
Bij registreren per medewerker kan iedere medewerker die aanwezig is aan de afspraak zijn eigen deel registreren.
De afspraak is pas volledig geregistreerd als alle medewerkers hun eigen tijd hebben geregistreerd.
Uitsluiten van medewerker statussen die niet geregistreerd mogen worden.
Een organisatie kan, mits het registratieniveau op 'per medewerker' staat, ervoor kiezen om bepaalde medewerker statussen niet te kunnen registreren. Er zijn 3 mogelijkheden:
Met deze instellingen kan een afspraak dus niet volledig geregistreerd worden indien er 1 of meerdere medewerkers een status heeft die niet registreerbaar is.
Overlappende afspraken
Mocht bij het registreren blijken dat een medewerker op dat moment ook aanwezig was bij een andere afspraak, dan volgt hiervan een melding en is registreren alleen mogelijk als de andere afspraak nog niet geregistreerd was.
Afhankelijk van de overlap wordt er in de andere afspraak een periode 'bezet' gezet voor de betreffende medewerker.
Overlapmelding
Als er sprake is van overlap, volgt er altijd eerst een overlapmelding (zie voorbeeld hieronder), waarna men kan besluiten om door te gaan met registreren of te annuleren. Deze melding verschijnt elke keer wanneer de afspraak wordt opgeslagen.
Let op: bij het aanmaken van reeksen volgt deze melding niet.
Registreren van een hele dag
Door op de 'hele dag registreren' knop in de toolbar te klikken (de agenda weergave moet hiervoor op 'dag' staan) worden alle getoonde afspraken op die dag geregistreerd.
Er volgt een melding als er afspraken zijn waarbij een medewerker overlappende tijd heeft met een andere eigen afspraak. In de melding wordt genoemd om welke afspraken het gaat. Deze afspraken worden niet geregistreerd en moeten handmatig geregistreerd worden.
Rol | Omschrijving |
CORRECTIE_TEKSTEN | Maakt het mogelijk om rapportages te wijzigen van andere medewerkers (in een geregistreerde afspraak) |
CORR_GEREG_CONTACTEN | Maakt het mogelijk om in een geregistreerde afspraak van type 'contact': Status van cliënten en medewerkers te wijzigen Behandeling van cliënten te wijzigen Cliënten toe te voegen (bij opslaan moet er uiteindelijk wel hetzelfde aantal cliënten zijn als voor aan het aanbrengen van de wijziging) Medewerkers toe te voegen |
CORR_GEREG_AFSPRAKEN | Maakt het mogelijk om in een geregistreerde afspraak van elk type: Status van cliënten en medewerkers te wijzigen Behandeling van cliënten te wijzigen Cliënten toe te voegen (bij opslaan moet er uiteindelijk wel hetzelfde aantal cliënten zijn als voor aan het aanbrengen van de wijziging) Medewerkers toe te voegen |
AFSPRAAKREGISTRATIE | Maakt het mogelijk om afspraken te kunnen deregistreren |