Administraties

Administraties

Een administratie is de juridische eenheid van de administratie. Zoals deze bekend is bij de kamer van koophandel.

De volgende velden worden daarvoor ingevoerd.
  1. Organisatie (kies hier de organisatie waar deze administratie aan gelinkt is).
  2. Administratienummer (een uniek nummer om de administratie te identificeren).
  3. Kamer van Koophandel (het registratienummer bij de KvK).

Adresgegevens:
  1. Naam
  2. Straat
  3. Huisnummer
  4. Huisnummer toevoeging
  5. Postcode
  6. Woonplaats
Contact gegevens
  1. E-mail adres, dit e-mail adres wordt ook gebruikt om rapporten naar de locatie te e-mailen of als afzender met documenten en facturen naar de ouder.
  2. Alg. telefoonnummer
  3. Mobiel telefoonnummer
Wanneer de administratie is aangemaakt en de administratie wordt geopend dan zal diverse administratie gerelateerde instellingen zichtbaar worden.




Algemene administratie instellingen


De algemene administratie instellingen waaronder de juridische gegevens, maar ook diverse specifiek administratie gerelateerde instellingen zoals e-mail.
  1. Basis administratie
  2. Digitaal ondertekenen
  3. E-mail server instellingen
Financieel administratief

De administratief financiële inrichting gerelateerde instellingen: 
  1. Basis Financieel
  2. Grootboeknummers
  3. Kostendragers
  4. Kostenplaats
  5. BTW nummers
  6. Export financieel
  7. Factuur layout
Financieel / contractueel
De vastleggingen van tarieven en producten als basis voor de afspraken met de ouders.

  1. Artikelen
  2. Contractvormen
Budget / Planning
Alle afspraken t.a.v. budgetten en opties die gebruikt kunnen worden in de weekplanning met alle mogelijk financieel gekoppelde processen.
  1. Basis planning
  2. Standaard budget
  3. Flex budget geldigheid
  4. Vakantie budget
  5. Weekplanning plaatsingstype
Medewerker planning / uren / export
Alle codes om uren op te registreren. Export instellingen en ratio details voor een gewenste kind vs leidster calculatie
  1. Looncodes
  2. Activiteiten
  3. Export salaris
  4. Administratie BKR


Algemene administratie instellingen

Basis juridisch moet de administratie op orde zijn, maar ook enkele technische inrichtingen moeten worden gedaan.

  1. Administratiegegevens
  2. Digitaal ondertekenen
  3. E-mail server instellingen

Administratiegegevens
Hier worden de basis (juridische) gegevens getoond van de administratie. Deze kunnen direct aangepast worden.
Lees meer over de details van de velden:
  1. Administraties

Digitaal ondertekenen

Wanneer iedere administratie unieke gegevens heeft voor digitaal ondertekenen dan worden hier de instellingen gevuld ipv in de instellingen.

Deze gegevens zijn uitsluitend nodig om op te voeren indien voor de betreffende administratie een afwijkende instelling geldt t.o.v. de algemene domein instelling.



Link naar digitaal ondertekenen
De URL naar het API adres van de SignRequest teampagina. Deze URL is op te vragen bij de leverancier van de applicatie.

Token
Een code die gegenereerd wordt via SignRequest digitaal ondertekenen. Deze wordt gebruikt om kind planning te communiceren met de juiste omgeving van SignRequest.


E-mail server instellingen

SMTP wordt gebruikt om mail te versturen. Wanneer u gebruikt maakt van uw eigen mailserver zorgt dit ervoor dat mail minder vaak als SPAM wordt gemarkeerd en daardoor niet of slecht aankomt.  
Door gebruik te maken van een SMTP e-mail server wordt deze niet door de standaard mailservers verzonden, maar rechtstreek vanuit uw eigen mailserver.
Het is mogelijk om per type e-mail die verzonden kan worden vanuit het systeem eigen SMTP instellingen op te geven. Het is ook mogelijk om meerdere typen te selecteren voor gebruik via dezelfde SMTP mailbox.
De instellingen zijn voor uw mailbox specifiek en vaak kan uw systeembeheer u daarbij ondersteunen.



Aandachtspunten voor de systeembeheerders:
Niet alle mailsystemen laten het direct toe dat er door een andere applicatie mail wordt aangeboden om door te sturen. Maak hiervoor eventueel de juiste ‘relay’ instellingen.

IP whitelisting / vertrouwd IP
Wanneer de SMTP provider gebruik maakt van IP whitelisting  dan kunt u het volgende IP adres gebruiken: 178.248.157.237. Alleen poort 24 en poort 587 zijn opgesteld voor het communiceren met SMTP servers.



Stel 2-step verificatie in.
Voeg een wachtwoord toe voor de app [app passwords]. Als naam voor de app kun je gebruiken [je domein].kindplanning.nl. (De URL kan mogelijk anders zijn in je specifieke situatie).
Je krijgt dan een nieuw wachtwoord en zal uitsluitend beschikbaar zijn voor de URL die je in de voorgaande stap hebt opgegeven.
Controleer of je de instellingen gebruikt: pop/IMAP (voor het email account)
 
Standaard e-mail server van Nanny4all / Quebble.
Indien er geen gebruik gemaakt wordt van uw eigen SMTP provider dan zal de standaard mailserver gebruikt worden. Deze is echter beperkt op 100 berichten per uur en maximaal 1200 per dag. Doordat deze mogelijk door meerdere gebruikers wordt gebruikt is dit maximum snel bereikt en kan dit leiden tot het niet afleveren van uw berichten. Daarnaast is het eerder genoemde nadeel dat mail niet door uzelf verzonden, geen eigen identiteit heeft waardoor uw klanten dit kunnen wantrouwen en het kan snel als SPAM worden aangemerkt en helemaal niet worden afgeleverd of tussen de SPAM aangekomen.

Financieel administratief

Financieel moet de administratie ingericht worden zodat deze aansluit bij uw financiële administratie systeem. Ook de keuze van factuur lay-out en opmaak van teksten op de factuur zijn de basis voor een juiste facturatie.

In volgorde moeten zijn het de volgende gegevens die ingericht moeten worden:

  1. Basis financieel
  2. Grootboeknummers
  3. Kostenplaatsen
  4. Kostendragers
  5. BTW nummers
  6. Export financieel
    1. Excel
    2. Twinfield
    3. iMuis / KING Finance
    4. Cash
    5. Account view
    6. Exact
    7. XML
    8. ABC
    9. King
    10. AFAS
  7. Factuur layout
Zodra deze items zijn doorlopen kan er gestart worden met het opvoeren van artikelen en de inrichting van contractvormen.
 

Basis financieel


PartnerID belastingdienst t.b.v. KOI bestanden: het partnerID dat u van de belasting heeft ontvangen om KOI bestanden aan te leveren.
Incassant ID: het incassant ID dient u in te voeren wanneer u gebruik gaat maken van automatische incasso’s. 
IBAN: het IBAN nummer is een verplicht veld. 
BIC: dit is niet verplicht. 
Vestigingsplaats bank: kies hier de plaats waar de bank is gevestigd.


Selecteer de periode waar correcties opgenomen moeten worden: of de correcties met de volgende maand meegenomen moeten worden of nog in de huidige maand. 
Minimum bedrag te facturen: hier kunt u een bedrag invoeren en facturen die een totaalbedrag bevatten onder dit bedrag worden niet verstuurd. 
Relateer incassodatum naar: of u een incassodatum wilt kiezen als op basis van factuurdatum of op basis van kalenderdatum. 
SEPA incasso termijn in dagen na factuurdatum: als u bij de vorige optie voor factuurdatum heeft gekozen, vult u hier een aantal dagen in dat wordt gebruikt als incassodatum na de factuurdatum. 
Kalenderdatum: als u bij de vorige optie voor kalenderdatum heeft gekozen, vult u hier een vaste kalenderdatum in als incassodatum. 


Standaard factuur betaalconditie: de betaaldatum van niet automatische incasso facturen. Het aantal dagen na de factuurdatum. 
Het factuurnummer is samengesteld volgens het formaat XX-XXXX. Het aantal karakters, de voorloopcijfers en de startwaarden kunnen worden vastgelegd:
Factuur startnummer: het factuurnummer waarmee u wilt starten bij de eerste facturatie. 
Factuurreeks voorloopnummer: Het getal voor het -je in het factuurnummer. Mag maximaal uit 2 cijfers bestaan. 
Minimum aantal getallen voor het factuurnummer: het aantal cijfers waaruit het factuurnummer achter het -je bestaat. 


Debiteurnummers zijn uniek per administratie. Debiteurnummers zijn vaak de unieke relatiecode in de koppeling met een financieel systeem.
In de organisatie wordt vastgelegd hoe de verdeling over administraties heen wordt afgehandeld.
Genereer debiteurnummers automatisch: u kunt hier aanvinken dat bij het aanmaken van een nieuwe ouder automatisch een debiteurnummer wordt toegekend. 
Reeks voor debiteurnummers: u voert in binnen welke reeks de debiteurnummers aangemaakt dienen te worden. 

PartnerID
Het ID dat door de belastingdienst aan u is toegekend voor het indienen van KOI bestanden. Dit nummer wordt in de bestandsnaam verwerkt.


Grootboeknummers


Grootboeknummers worden in de applicatie gebruikt om omzet bedragen te groeperen.
Een grootboeknummers bestaat uit een code en een beschrijving. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van een financieel systeem en de factuurdata wordt daar naar geëxporteerd dan moeten deze in beide systemen gelijk zijn.




Een voorbeeld van een groepering kan zijn:
Omzet KDV, 8000
Omzet BSO, 8010.
Op deze wijze kan er eenvoudig een omzet rapportage gemaakt worden per soort opvang

Kostenplaatsen

Kostenplaatsen worden in de applicatie optioneel gebruikt om omzet bedragen verder te detailleren. Rapportages kunnen daar dan op groeperen.
Een kostenplaats bestaat uit een code en een beschrijving. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van een financieel systeem en de factuurdata wordt daar naar geëxporteerd dan moeten deze in beide systemen gelijk zijn.



Een voorbeeld van de toepassing kan zijn om per locatie een kostenplaats te definiëren.
Locatie A, kostenplaats 100
Locatie B, kostenplaats 200
Wanneer dan i.c.m. met het grootboek een rapportage gevraagd wordt om per soort opvang of per locatie de omzet in beeld te brengen, is dat mogelijk op deze wijze;
 
Omzet per soort opvang gespecificeerd per locatie
Grootboek: 8000 (KDV)
Kostenplaats 100
Kostenplaats 200

Grootboek: 8010 (BSO)
Kostenplaats 100
Kostenplaats 200
 
Omzet per locatie gespecificeerd per soort opvang
Kostenplaats 100
Grootboek 8000
Grootboek 8010

Kostenplaats 200
Grootboek 8000
Grootboek 8010

Kostendragers

Kostendragers worden in de applicatie optioneel gebruikt om omzet bedragen verder te detailleren. Rapportages kunnen daar dan op groeperen.
Een Kostendrager bestaat uit een code en een beschrijving. Wanneer er gebruik gemaakt wordt van een financieel systeem en de factuurdata wordt daar naar geëxporteerd dan moeten deze in beide systemen gelijk zijn.




BTW nummers

BTW codes kunnen worden aangemaakt met daaraan gerelateerde percentage, omschrijving en optioneel grootboeknummer. Verder moet worden aangegeven of de gebruikte bedragen al direct inclusief of exclusief btw getoond worden.
Voor kinderopvang zal hier een code worden gedefinieerd met 0 btw.



Wanneer er gebruik gemaakt wordt van een financieel systeem en de factuurdata wordt daar naar geëxporteerd dan moet ten minste de code in beide systemen gelijk zijn.

Export financieel

Wanneer de facturen zijn goedgekeurd kunnen deze worden geëxporteerd naar het financieel systeem om daar verder verwerkt te worden. Als omzet in de financiële administratie, maar ook om de incasso bestanden aan te maken om de bedragen bij de ouder te innen. Daarnaast worden alle gegevens aan het systeem aangeleverd, zodat ook het debiteurenbeheer op efficiënte wijze kan plaatsvinden.

Als eerste is het belangrijk om de juist instellingen te maken afhankelijk van uw financieel systeem. Na de keuze van het juiste systeem zijn er een systeem specifieke instellingen die met de juiste gegevens gevuld moeten worden.

Voorbeelden daarvan zijn:
  1. de verkoop dagboekcode,
  2. de debiteuren balans grootboekrekening
  3. login gegevens wanneer het een API-koppeling betreft, - API key wanneer het een API-koppeling betreft.
  4. mogelijk nog meer details afhankelijk van het systeem.

Hier per systeem de link voor de juiste instellingen en mogelijkheden:
De export, afhankelijk van het financiële systeem zal meer of minder details kunnen exporteren van hetgeen eerder is vastgelegd tijdens de facturatie. In de meeste gevallen zal het echter het volgende zijn:
  1. Excel
  2. Twinfield
  3. iMuis / KING Finance
  4. Cash
  5. Account view
  6. Exact
  7. XML
  8. ABC
  9. King
  10. AFAS
De financiële gegevens zullen als journaalpost worden geëxporteerd in de volgende vorm:
1: Kopregel: debiteur, factuurnummer, totaalbedrag, grootboeknummer debiteuren balansnummer, datum factuur
2: Detailregels: zal dan het volgende meegegeven kunnen worden.
Debiteurnummer, periodeboeking, sub-bedrag, grootboeknummer, kostenplaats, kostendrager.

Sommige financiële systemen kennen maar één datum of kunnen niet omgaan met het boeken in meerdere boekjaren. In dit geval zal de periode in zowel de kopregel als in de sub regel gelijk zijn aan de periode van de factuurdatum.
De functie facturatie en hoe gegevens kunnen worden geëxporteerd kan gelezen worden door het volgen van deze link: Facturering

Het volledige proces om te facturen wordt beschreven via deze link: Facturatie

Excel

Het gekozen exportformaat: xls


Er is één waarde die gedefinieerd moet worden. Het balans grootboeknummer debiteuren. In dit voorbeeld: 1300
Het resultaat van een export resulteert in de download van een zip-bestand.

Export_facturen_archief.zip

Dit bestand bevat 4 bestanden:
xls_[administratienaam]_sepa_[laatstefactuurnummer].xls






sepa_[administratienaam]_[laatstefactuurnummer].csv
Een csv tekst bestand komma gescheiden met tussen ““ de waarden.
De bestand is eventueel direct in te lezen in de online service: Maak of bewerk een SEPA XML Incasso bestand
Wanneer er niet via een financieel systeem een incasso bestand gemaakt kan worden is dit een prima service.


IBAN,"BIC","mandaatid","mandaatdatum","bedrag","naam","beschrijving","endtoendid"
NL78RABO0006220966,"","6001.06","17-06-2021","14790,94","Achternaam  M","2021/06 DebNr:60010","5000099"

 
Twinfield

Het gekozen exportformaat: Twinfield


Allereerst is het van belang om het juiste type te kiezen.

Wordt er een directe koppeling gemaakt met Twinfield, kies dan voor ‘API’. Is het echter gewenst om bestanden te exporteren die dan handmatig in Twinfield ingelezen kunnen worden dan kun je kiezen voor ‘bestanden’.


Hieronder voor elk van de type de beschrijving

Hier is meer te lezen over het facturatie proces Facturatie en de export van de facturen Export
 
Details instelling API:
 
Debiteuren grootboek
Het balans grootboeknummer debiteuren. In dit voorbeeld: 1000. Dit kunt kan in de eigen administratie worden opgezocht.
Office
Dit is een gegeven wat verstrekt wordt tijdens het toevoegen van de Twinfield gebruiker in het Twinfield portaal.
Client ID
Dit is een gegeven wat verstrekt wordt tijdens het toevoegen van de Twinfield gebruiker in het Twinfield portaal.
Client Secret Key
Dit is een gegeven wat verstrekt wordt tijdens het toevoegen van de Twinfield gebruiker in het Twinfield portaal.
Redirect URL
Zodra deze gegeven correct zijn ingevoerd is de koppeling gelegd.
 
 
Details instelling Bestanden:


Er is één waarde die gedefinieerd moet worden. Het balans grootboeknummer debiteuren. In dit voorbeeld: 1000.
Het resultaat van een export resulteert in de download van een zip-bestand.

Export_facturen_archief.zip

Dit bestand bevat 3 bestanden:
  1. twinfield_[administratienaam]_journ_[laatstefactuurnummer].xls


Code
Valuta
Factuurdatum
Periode
Factuurnummer
Vervaldatum
Nummer
Grtboekrek
Rel/KPL
Prj/activa
Bedrag
DebitCredit
Omschrijving
Btwcode
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
1000
60010
 
14916,44
debit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
1100
credit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
395,93
credit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
9035,58
credit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
593,33
credit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
3737
credit
2021/06 DebNr: 60010
 
VRK
EUR
27-06-2021
2021/06
5000099
05-07-2021
5000099
8000
00001
 
54,6
credit
2021/06 DebNr: 60010
 

  1. twinfield_[administratienaam]_deb_[laatstefactuurnummer].xls
Een bestand in het Excel .xls formaat.
Dit bestand kent de volgende velden als kolommen opeenvolgend in het bestand:





code
60010
debiteurnummer
naam
Achternaam voorletter
Achternaam voorletter
website
 
‘leeg’
standaardadres
true
vast waarde: true
adrestype
invoice
vaste waarde: invoice
Bedrijfsnaam
Achternaam voorletter
Achternaam voorletter
tav
 
‘leeg’
adresregel1
straat 456 1e
Adres huisnummer huisnummer_toevoeging
adresregel2
 
‘leeg’
postcode
9481 GA
Postcode
plaats
Aalten
Plaats
land
NL
Vast waarde ‘NL’
telefoon
112
Telefoonnummer
fax
 
‘leeg’
Btwnr
 
‘leeg’
KvKnummer
 
‘leeg’
emailadres
e-mail adres debiteur
incasso
TRUE
TRUE indien SEPA factuur, FALSE indien geen SEPA factuur
incassocode
SEPANLDD
vast waarde: SEPANLDD
machtigingskenmerk
6001.06
Machtigingskenmerk SEPA
eersteincasso
 
‘leeg’
ondertekeningsdatum
20210617
datum ondertekening SEPA machtiging indien incasso factuur. Indien geen incasso dan ‘leeg’
standaardbank
TRUE
indien SEPA dan vast waarde TRUE anders FALSE
Tenaamstelling
Achternaam voorletter
Achternaam voorletter
rekeningnummer
 
‘leeg’
IBAN
NL78RABO0356220966
IBAN nummer debiteur
BICcode
 
‘leeg’
NationalebankID
 
‘leeg’
Banknaam
 
‘leeg’
bankadres
 
‘leeg’
bankadresnummer
 
‘leeg’
bankpostcode
 
‘leeg’
bankplaats
 
‘leeg’
bankstaat
 
‘leeg’
Referentie
 
‘leeg’
bankland
NL
Indien SEPA dan vast waarde NL anders ‘leeg’
vervaldagen
8
Waarde aantal vervaldagen overgenomen vanuit de administratie instellingen
ebilling
false
Vast waarde 'false'
ebillingemailadres
 
‘leeg’
grootboekrekening
1000
De instellingen balansrekening debiteuren
kredietlimiet
0.00
vaste waarde ‘0.00’
kredietbeheerder
 
‘leeg’
geblokkeerd
false
Vast waarde 'false'
gebruiksrecht
 
‘leeg’
segmentcode
 
‘leeg’
aanmanen
true
Vast waarde 'true'
aanmaningsemailadres
 
‘leeg’
commentaar
 
‘leeg’
kortingsartikel
 
‘leeg’
Verstuurmethode
ToFileManager
Vast waarde 'ToFileManager'
Emailadres
 
‘leeg’

 
  1. sepa_[administratienaam]_[laatstefactuurnummer].csv
Een csv tekst bestand komma gescheiden met tussen ““ de waarden.
De bestand is eventueel direct in te lezen in de online service: Maak of bewerk een SEPA XML Incasso bestand
Wanneer er niet via een financieel systeem een incasso bestand gemaakt kan worden is dit een prima service.


IBAN,"BIC","mandaatid","mandaatdatum","bedrag","naam","beschrijving","endtoendid"
NL78RABO0006220966,"","6001.06","17-06-2021","14790,94","Achternaam  M","2021/06 DebNr:60010","5000099"
 

iMuis / KING Finance

Het gekozen exportformaat: iMUIS
voor iMUIS zijn er 2 mogelijkheden om de gegevens te exporteren. Het selectieveld: ‘Selecteer type’ bepaald het type.
1: De API dit is een direct koppeling tussen het kind planningsysteem en het financiële systeem.
2: Export naar bestanden.

Er zijn een aantal instellingen die onafhankelijk van het gekozen type ingevuld moeten worden:

Verkoopdagboek code:
De code die in iMuis gebruikt wordt voor verkoopdagboek waarin de boekingen worden opgevoerd.

Debiteuren grootboeknummer:
Het balans grootboeknummer debiteuren. In dit voorbeeld: 1300

Standaard factuur betaalconditie:
De code van de betaalconditie in iMuis indien de rekening door de klant zelf wordt overgemaakt. In dit voorbeeld: 2

SEPA incasso factuur betaalconditie:
De code van de betaalconditie in iMuis indien de rekening via een SEPA (automatische incasso) door de klant wordt voldaan. In dit voorbeeld: 10

Splitsrekening:
Het grootboek rekeningnummer van de splitsrekening waarop de journaalpost wordt gesplitst naar de diverse grootboek onderdelen.

Tussenrekening:
Het grootboek rekeningnummer van de tussenrekening die gebruikt wordt om bedragen over te boeken. Deze wordt typisch gebruikt wanneer toeslagen van de belastingdienst of smi bijdragen separaat verwerkt worden en niet in de openstaande post van de ouder opgenomen moeten worden.

Grootboeknummer omzet voorgaande periode:
Indien er omzet wordt geëxporteerd die gerelateerd is aan een afgesloten periode dan zal deze omzet op de hier opgegeven grootboek worden geplaatst met de periode van de factuurdatum.

Laatst gesloten boekjaar:
Het laatste in iMuis afgesloten boekjaar. in dit boekjaar is het niet meer mogelijk om omzet te boeken.

Verwerk directe bijdragen / toeslagen d.m.v. gesplitste balanspost:
Wanneer deze optie wordt aangezet dan zal die in combinatie gebruikt worden met de tussenrekening. Dan wordt het factuurbedrag gespecificeerd via de tussenrekening naar de diverse bijdragende partijen.

Let hier op de verschillen tussen de boekingen bij directe bijdragen en/of overheidsprogramma boekingen. Lees hier de contracthouder instellingen daarvoor: Aanmaken contracthouder


 

Afwijkend voor het gebruik van het API type export zijn de volgende extra instellingen:

API omgevingscode:
Om de koppeling met iMuis te leggen moet er in iMuis een zogenaamde omgevingscode gegenereerd worden. Deze code plakt u hier en de koppeling is gelegd.

Exporteer ook de factuur-pdf naar het debiteur dossier:
Wanneer deze optie is aangezet wordt er een pdf bestand van de factuur geüpload in het dossier van de debiteur.

 

Bestanden export:
In iMuis kan via bestandsimport de omzet worden ingelezen incl. debiteur informatie en sepa mandaat informatie. Daarvoor is het nodig om een maskerbestand in te lezen voordat de bestanden worden ingelezen. Hieronder een voorbeeld van het maskerbestand wat behoord bij de bestanden die uit het kindplanning systeem worden geexporteerd.

[SETTINGS]
FILETYPE=NEWLINE
MAXWARNINGS=5000
MAXERRORS=5000
BOOLEANTRUE=J
BOOLEANFALSE=N
FORMATDATE=7
FORMATFLOAT=5
IMPORTPATH=<IMPORTPATH>\999998
EXPORTPATH=<EXPORTPATH>
IMPORTDLLFILE=
EXPORTDLLFILE=
MESSAGES=1
ESCAPEDSTRINGS=0
QUOTEDSTRINGS=0
BACKUP=1
REMOVEFILE=1
TIMELOG=0
READONLY=0
HEADER=0
IGNOREHEADER=0
[FILES]
5=DEB.ASC,DEB,Debiteuren,INSERTORUPDATE,NOBUF,NR,ZKSL,NAAM,NAAM2,STRAAT,HNR,HNRTV,POSTCD,PLAATS,MOBIEL,TELPRIVE,EMAIL,BNKIBAN,BNKREK,SLUITREK,BETCOND,LAND -r"ZKSL",*BNKSRTINC -d"B"
10=BOEKEN.ASC,BOE,Boekingsregels,INSERTORUPDATE,NOBUF,DAGB -d"10",JR,PN,DEB,CRE,GRB,FACT,BOEKSTUK,BEDRINCL,BTW,BEDRBTW,TEGREK -d"2000",DAT,OMSCHR,KPL,KDR,GRPROW
15=MDT.ASC,INCMANDAAT,Incassomachtiging,INSERTORUPDATE,NOBUF,ID,DEB,MDTTYPE,DATONDERTEK,BNKSRT -d"B",SRT -d"S",IBAN,STATUS -d"N"
20=DEBOPP.ASC,DEBOPP,Openstaande posten debiteuren,INSERTORUPDATE,NOBUF,DEB -r"NR",FACT,BEDRTEINC,SRTINC,DATUITV,BNKREK -r"NR",BNKSRTINC,MDT -r"ID"

  

Mogelijk zijn er extra modulen of specifieke instellingen noodzakelijk in het financieel systeem. U kunt daarvoor uw leverancier raadplegen.


Mogelijk zijn er extra modulen of specifieke instellingen noodzakelijk in het financieel systeem. U kunt daarvoor uw leverancier raadplegen.

KING Software: Waar persoonlijk de standaard is





Meldingen bij export


Factuur is al aanwezig in Imuis/King.

Oplossing: exporteren naar xls




Cash



Account view
De factuurexport naar accountview kan via bestanden of kan via een directe koppeling via de API.
Om de API te kunnen gebruiken is het noodzakelijk dat accountview juist is ingericht en de .Net koppelingsmodule beschikbaar is.
Allereerst is het van belang dat de onderstaande velden voorzien worden van de corresponderende waarden vanuit accountview.



Facturatiescherm

stap 1: inloggen in accountview

In accountview wordt een gebruiker ingericht die de rechten heeft om gegevens via de api te importeren.
Via kindplanning - facturatie - periode wordt dan onderstaande knoppenrij getoond.
Allereerst moet via de knop accountview inloggegevens de inlog gedaan worden met de accountview gebruiker.



U zult dan een een scherm zien met visma autoriseren


Wanneer de gegevens juist zijn kan de betreffende accountview administratie gekozen worden.
let op: in accountview is het noodzakelijk om een boekjaar beschikbaar te stellen voor de import van de betreffende factuurgegevens. Dit is elk boekjaar opnieuw noodzakelijk.


stap 2: exporteren

Wanneer de inlog en selectie succesvol zijn, komt u terug in het facturatiescherm en is het mogelijk om de factuur te selecteren t/m welke alle daar voorafgaande nog niet geëxporteerde facturen door te sturen naar Accountview.
 
Naar accountview zullen de volgende gegevens gestuurd worden:
  1. debiteurgegevens
  2. machtigingsgegevens SEPA
  3. factuurdetails 

Alle omzet wordt geboekt op factuurdatum in de accountview.

De incasso wordt aangemaakt vanuit incasso o.b.v. de geïmporteerde gegevens.



Exact

Het gekozen exportformaat: Exact




Er zijn geen verder instellingen.

Exact (online) heeft de mogelijk om import maskers te configureren. De bestanden voldoen aan de basis instellingen van deze maskers. Uw Exact leverancier kan u mogelijk de details vertellen van de eventuele modules die noodzakelijk zijn in uw Exact omgeving.

 


Het resultaat van een export resulteert in de download van een zip-bestand.

Export_facturen_archief.zip

Dit bestand bevat 4 bestanden:
  1. Exact_[administratienaam]_sepa_[laatstefactuurnummer].csv
De velden worden hieronder in kolommen weergeven. Het bestand is echter een csv formaat en bevat een ““ om de waarden en ',' een komma om velden te scheiden.
Een voorbeeld van een record ziet er zo uit:
60010,"6001.06","RCUR","01-08-2019","","NL78RABO0006220966","Ja","core","Ja"


AccountCode

debiteurnummer

MandateReference

Mandaatnummer

MandatePaymenttype (vaste waarde)

MandateSignatureDate

ondertekendatum mandaat

BankAccountNumber

(vaste waarde)

IBAN

IBAN debiteur

MandateMain

(vaste waarde)

MandateType

(vaste waarde)

MandateFirstCollection

(vaste waarde)

60010

6001.06

RCUR

01-08-2019

[leeg]

NL78RABO0006220966

Ja

core

Ja


    • Exact_[administratienaam]_journ_[laatstefactuurnummer].csv

Een journaalpost bestaat uit een kopregel met subregels. De som van de regels is altijd financieel in ‘evenwicht’

     

    Kopregel:

    0,"V","1","8","2021","5000103","2021/08 DebNr: 6003","13092021","0","6003","550.00","EUR","B","550.00","",""


    volgnummer

    Kopregel = waarde 0

    Dagboek

    (vaste waarde)

    (vaste waarde)

    periode

    jaar

    factuurnummer

    omschrijving

    factuurdatum

     

    debiteurnummer

    factuurbedrag

    valuta

    (vaste waarde)

    (vaste waarde)

    B - handmatig

    I - SEPA

    Gelijk aan factuurbedrag

     

     

    0

    v

    1

    8

    2021

    5000103

    2021/08 DebNr: 6003

    13092021

    0

    6003

    550.00

    EUR

    B

    550.00

    [leeg]

    [leeg]


    Subregel(s)

    1,"V","1","8","2021","0","2021/08 DebNr: 6003","13092021","8000","6003","550.00","EUR","","0.00","1",""


    volgnummer

    Kopregel = waarde 1 en opvolgend per subregel

    Dagboek

    (vaste waarde)

    (vaste waarde)

    periode

    jaar

    (vaste waarde in subregel: 0)

    omschrijving

    factuurdatum

    grootboeknummer omzet

    debiteurnummer

    bedrag van de subregel

    valuta

    (vaste waarde)

     

    waarde 0.00 in subregel

     

     

    1

    v

    1

    8

    2021

    0

    2021/08 DebNr: 6003

    13092021

    8000

    6003

    550.00

    EUR

    [leeg]

    0.00

    1

    [leeg]



    • Exact_[administratienaam]_deb_[laatstefactuurnummer].csv



  • Deb_nr

    Deb_name

    Address

    Zip_code

    City

    Country

    Tel_gen

    Email_business

    Tel_mob

    Acct_nr

    Cnt_code

    Iban_nr

    60010

    [Achternaam] [voorletter]

    [straatnaam] [huisnummer]

    1111 AA

    Plaats

    Land

    112

    iet@mail.nl

    06 112

    1300

    NL

    NL78RABO0006220966



    • sepa_[administratienaam]_[laatstefactuurnummer].csv



Een csv tekst bestand komma gescheiden met tussen ““ de waarden.
De bestand is eventueel direct in te lezen in de online service: Maak of bewerk een SEPA XML Incasso bestand
Wanneer er niet via een financieel systeem een incasso bestand gemaakt kan worden is dit een prima service.


IBAN,"BIC","mandaatid","mandaatdatum","bedrag","naam","beschrijving","endtoendid"
NL78RABO0006220966,"","6001.06","17-06-2021","14790,94","Achternaam  M","2021/06 DebNr:60010","5000099"
XML




ABC




King




AFAS




Factuur layout

Voor de juiste informatie op de factuur is het mogelijk om hier een logo te uploaden, de basis sjabloon te kiezen en de teksten te op te voeren.
Het logo moet van het type png zijn.




Het type sjabloon kan gekozen worden. Er kan gekozen worden voor een factuur waarop per kind de gegevens worden berekend en als laatste het totaal wordt getoond met eventueel details tav bijdragen.
Het alternatief is een verzamelfactuur met bijlagen die de details weergeven. Dus deze layout start met het totaalbedrag te betalen en daarna de details. Dit kan soms gemakkelijk zijn indien er veel met toeslag verwerking op de factuur wordt gewerkt.



Ook is het mogelijk om een tekst toe te voegen op de factuur bij een Eur 0,00 eindbedrag. Zo is het voor de ouder duidelijk dat er op dat moment niets wordt geïncasseerd.



Dit kan eventueel het gevolg zijn van verrekeningen en/of wisselingen in artikelen met een gelijk bedrag. 


Financieel / contractueel

In dit artikel leest u wat artikelen en contractvormen zijn en hoe deze met elkaar verbonden zijn en gebruikt worden in het systeem.
  1. Artikelen
  2. Contractvormen


Artikelen


Artikelen vertegenwoordigen de tarieven van de producten die gelden binnen de organisatie.
Hieronder de beschrijving van de artikel eigenschappen uitgelegd per veld.



De velden met een * zijn verplichte velden. Deze dient u minimaal in te voeren. Na het invoeren van alle gegevens klikt u op Opslaan

Artikel ID: Is een uniek nummer zijn van alle artikelen in het systeem. 

Type: Groepsuren of Geen opvang
Alle producten die opvang vertegenwoordigen definieer je als ‘groepsuren’. Alle overige producten definieer je als ‘geen opvang product’.

Over het algemeen zijn uitsluitend groepsuren in geval van PO en BSO de basis voor de kinderopvangtoeslag. 


Factuur omschrijving: Het is mogelijk om op de factuur een andere omschrijving dan de beschrijving die je gebruikt in het systeem. Wanneer factuur omschrijving niet wordt gevuld, wordt automatisch de ‘omschrijving’ getoond op de factuur.

Beschrijving: Een omschrijving van het product wat wordt weergeven op de factuur indien ‘factuur omschrijving’ niet is opgegeven. Dit veld kan bv interne definitie hebben.

Grootboeknummer: het grootboeknummer in waarop de kosten geboekt moeten worden in de financiële administratie.
Kostenplaats: deze is optioneel en gebruikelijk om de bij de groepen vast te leggen.
Kostendrager: deze is optioneel en gebruikelijk om de bij de groepen vast te leggen.
BTW code: Dit is een verplicht veld echter vaak de code ‘geen btw’ omdat de opvang is vrijgesteld van btw.


Wijzigen/bekijken artikelen 

Het wijzigen van een artikel is op datum. Dus wanneer u een wijziging aanbrengt, voert u allereerst de datum in per wanneer het artikel gewijzigd moet worden. 
Hierdoor is het dus mogelijk om de prijswijzigingen in te voeren zodra deze bekend zijn. 
 

De gekozen datum is de datum waarop de wijziging ingaat, dus voor een tariefwijziging per 1 januari kiest u de datum 1 januari van het betreffende jaar. Alle contracten en facturen zie met de periode na de betreffende datum worden gemaakt zullen gebruik maken van dit gewijzigde tarief.


De ingevoerde wijzigingen, kunt u later dan ook inzien door op het +je te klikken voor het artikel in de tabel. 




Contractvormen

Via Organisaties – Administraties - klik op het oogje - Contractvormen is het mogelijk om contractvormen aan te maken/wijzigen of te verwijderen.
Contractvormen gebruiken we bij kinderen in de trajectplanning om aan te geven welk contract ze afnemen.
Denk hierbij aan BSO/KDV 52 of 40 weken.


Aanmaken contractvorm

Door te klikken op Aanmaken contractvorm kunt u een contractvorm aanmaken. Hier voert u alleen nog de code en de naam van de contractvorm in. Daarna klikt u op Opslaan.



Voor uitleg over de kalenders verwijs ik u naar de handleiding Scholen en Kalenders. 

Inrichten contractvorm 
Wanneer de contractvorm is aangemaakt, kunt u deze gaan inrichten per soort opvang.  
U klikt achter de contractvorm op het potloodje om de contractvorm te openen en gaat naar de soort opvang waarvoor u de contractvorm wilt inrichten. 



Het is dus mogelijk om 1 contractvorm aan te maken voor meerdere soorten opvang. Wanneer u de contractvorm koppelt in de trajectplanning wordt door de soort opvang van de groep bepaalt welke gegevens de contractvorm moet gebruiken.

LET OP! Wanneer peuteropvang kinderen recht hebben op kinderopvangtoeslag vallen ze onder KDV. Wanneer deze kinderen recht hebben op subsidie van de gemeente vallen ze onder PSZ.

Op jaaropgaven worden alleen uren en bedragen opgenomen die gerelateerd zijn aan de opvangsoorten KDV en BSO. PSZ wordt dus niet opgenomen omdat dit niet onder de wet kindervang voor de toeslagen valt.


Bijvoorbeeld 
  1. U maakt een contractvorm voor 40 weken aan. Deze kunt u dan zowel voor KDV 40 weken, BSO 40 weken, PSZ 40 weken en TSO gebruiken.



Door op het +je te klikken kunt u deze gegevens per een bepaalde datum invoeren.



Het aantal weken staat voor het aantal weken dat in rekening moet worden gebracht. 

LET OP! Hiermee worden niet de vakantieweken van de BSO bedoelt. Die worden apart ingevoerd. 

Bijvoorbeeld 
  1. Wanneer u 52 weken factureert voor de KDV, voert u hier 52 weken
  2. Wanneer u 40 weken factureert voor de KDV, voert u hier 40 in.
  3. Wanneer het alleen schoolweken betreft voor BSO, voert u hier meestal 40 weken in.  
LET OP! Sommige organisaties werken met 39 schoolweken en 13 vakantieweken. Dan voert u hier 39 in. 

  1. Wanneer het contract school- en vakantieweken bevat, voert u hier alleen het aantal schoolweken in. Meestal dus 40 weken. 
  2. Voor TSO is dit eigenlijk altijd 40 weken. 
 
Het artikel buiten normale factuurtijden van de groep kunt u laten afwijken van het normale tarief. Als u bij een kind aangeeft dat het kind eerder komt of later weggaat als de factuurtijden van de groep, kunt u hiervoor een ander tarief rekenen. Het artikel met dat tarief kunt u hier koppelen.  


Bijvoorbeeld 
  1. Wanneer bijvoorbeeld de standaard factuurtijden van de groep van 07.30 – 13.00 in de ochtend zijn en een kindje neemt opvang af vanaf 07.00 uur of tot 13.30 dan kunt u voor het half uur van 07.00 – 07.30 of van 13.00 – 13.30 een ander tarief regelen. 
  2. Wanneer de standaard factuurtijden van de groep tot 18.00 zijn en het kindje neemt opvang af tot 18.30 kan hiervoor dit afwijkende tarief gebruikt worden. 
LET OP! Komt het voor dat kinderen eerder komen of langer blijven dan de standaard factuurtijden, maar wilt u daar het normale tarief voor berekenen dan koppelt u hier het normale tarief. Wanneer u dit veld leeg laat en u voert een kindje in met tijden buiten de factuurtijden dan zal er niets berekend worden voor de tijd buiten de factuurtijden. 


 
De factuurmaanden staan voor het aantal maanden dat gefactureerd moet worden. Wanneer u kiest voor de gebruikelijke 12 maanden zal het jaarbedrag dus verspreid worden over 12 maanden. Kiest u voor 11 maanden dan zal het jaarbedrag over 11 maanden verspreid worden en voor de maand die hier niet gekoppeld staat, zal geen factuur aangemaakt worden. 

Bijvoorbeeld 
  1. TSO wordt altijd voor 40 weken afgenomen en is er alleen opvang in de schoolweken. Dat betekent dat het kindje dus ook 6 weken in de zomer niet komt. Deze weken vallen altijd ergens in juli/augustus. Je kunt er als organisatie dan voor kiezen om in augustus geen factuur naar de ouder te versturen.  Uiteindelijk betalen ze voor een volledig jaar evenveel als over 12 maanden, maar ze krijgen in de maand waarin het kind helemaal niet naar de opvang komt ook geen factuur. 
 
De factuur calculatie methode geeft aan of u gebruik wilt maken van een gemiddelde berekening of dat u op basis van geplaatste dagdelen wilt factureren.  

Gemiddelde berekening: aantal uur per week * aantal weken / 12 
Geplaatste dagdelen: als het kind op donderdag is geplaatst en in de te factureren maand zitten 4 donderdagen dan zullen er 4 dagen gefactureerd worden. Zit er in een andere maand 5 donderdagen dan zal die maand 5 dagen gefactureerd worden. 
LET OP! Bij de gemiddelde berekening krijgt de ouder dus iedere maand dezelfde factuur wanneer ze een volle maand opvang afnemen. Bij geplaatste dagdelen kan de factuur dus iedere maand afwijken. 
 
Met ‘Extra opvang type ‘E’ factureren met het ‘G’ plaatsingsartikel kunt u ipv het tarief dat gekoppeld is aan de plaatsingstype E(xtra) gebruik maken van het normale tarief. Oftewel hetzelfde tarief dat wordt gefactureerd met G uit de contractvorm in de trajectplanning. 
Wanneer u deze gebruikt, dient u dit ook aan te geven bij de weekplanning plaatsingstype E(xtra) via Organisaties – Administraties -   Weekplanning plaatsingstypen en dan bij de E(xtra). 

Bijvoorbeeld 
  1. Wanneer een E gebruikt wordt in de weekplanning staat dat voor extra opvang die buiten het contract wordt afgenomen. Dit moet dan nog extra gefactureerd worden. Via deze optie kunt u ervoor kiezen dat er geen ander artikel gebruikt dient te worden, maar het normale tarief wat de ouder betaald voor de opvang vanuit de contractvorm in de trajectplanning. 
 
Het percentage toeslag of vermindering voor weekplanning plaatsingen kan gebruikt worden als er een percentage als toeslag wordt gebruikt bij extra opvang. Deze functie is alleen te gebruiken in combinatie met de het vorige ‘Extra opvang type ‘E’ factureren met het ‘G’ plaatsingsartikel. 

Bijvoorbeeld 
  1. Wanneer er extra opvang wordt afgenomen kunt u ervoor kiezen dat er 10% boven het normale uurtarief opkomt. Dan voert u hier 110 in. 
 
Bij de vinkjes die je onderaan kunt aangeven, kunt u instellen op wat voor soort dagen de kinderen in de weekplanning gepland moeten worden. 
De school, vakantie en studiedagen worden bepaald door de kalenders. 
Voor uitleg over de kalenders verwijs ik u naar de handleiding Scholen en Kalenders. 

Bijvoorbeeld 
  1. U zou voor een KDV, TSO, PSZ 40 weken contract de vakanties kunnen definiëren en aangeven dat de kinderen alleen in de schoolweken aanwezig zijn. Kinderen worden dan voor de vakantieweken automatisch uitgeplant in de weekplanning. 
  2. Voor een BSO 40 weken contract kunt u aangeven dat de kinderen alleen in de schoolweken aanwezig zijn. Kinderen worden dan de 12 vakantieweken uitgeplant. 
  3. Voor een BSO 52 weken contract kunt u aangeven dat de kinderen aanwezig zijn in de vakanties. De kinderen worden dan automatisch a.d.h.v. de kalender en de vakantietijden van de groep hele dagen gepland in de vakanties. 
  4. U kunt er ook voor kiezen om studiedagen in het contract op te nemen. Dan kunt u ook hier aangeven dat kinderen automatisch op studiedagen hele dagen gepland gaan worden. 
  5. Het is mogelijk om een vakantieweken contract aan te maken en kinderen aanwezig te zetten in de vakanties en afwezig in de schoolweken. 
  6. Voor studiedagen is er ook de mogelijkheid om de kinderen tijdens de ‘normale’ tijden te plannen. Dan wordt het kind gepland volgens de uren van de trajectplanning. De ouder heeft dan eventueel de mogelijkheid om voor de overige uren een extra aanvraag te doen. 
Nadat al deze gegevens zijn ingevoerd, komt er een extra regel te staan onder de calculatie en aanwezigheidsinstellingen per de datum die u gekozen heeft. 





Tarieven per trajecttype en dagdeel 

Door op Wijziging toevoegen te klikken, kunt u de tarieven per trajecttype en dagdeel invoeren. 



U geeft aan per welke datum u deze tarieven wilt laten ingaan. 
Dan geeft u de tarieven in voor de ochtend, middag en hele dag.  

Bijvoorbeeld 
  1. U kunt de tarieven van de halve dagen (ochtenden en middagen) kunnen laten afwijken als de tarieven van een hele dag. 
    Het systeem ziet automatisch of een kind een halve of een hele dag geplaatst is en neemt dan het juiste tarief erbij. 
  2. U kunt in 1 contractvorm de VSO en NSO tarieven invoeren. U voert voor de ochtenden het VSO artikel in en voor de middagen het NSO artikel. 
 
U voert per trajecttype (G, F, T, W, VVE) het tarief in. U kunt voor een tijdelijke plaatsing (T) een hoger tarief aangeven als voor een standaard plaatsing (G). 
 
Standaard worden de tarieven berekent onder de kolommen ‘dagdelen’. Echter heeft u ook in de trajectplanning de optie om uurtarief voor facturering te gebruiken. Als u dit aanvinkt dan worden de tarieven onder ‘per uur’ berekend. 



Helemaal onderaan kunt u ook nog het tarief invoeren wanneer een kind een flexbudget afneemt. 



Dit tarief zal berekend worden wanneer er een budget aan uren is ingevoerd in de trajectregel.




Aantal vakantie-uren

Wanneer u de gegevens onder de soort opvang BSO invoert, wordt ook de optie Aantal vakantieuren zichtbaar.



Hier kunt u per dagdeel het aantal vakantie-uren aangeven met daarbij het artikel waaraan het tarief voor de vakantie-uren gekoppeld is.




U klikt op Wijziging toevoegen om de vakantie-uren in te voeren per een bepaalde datum. Hier kunt u zelfs een afwijkende beschrijving opgeven voor de facturen.




Bijvoorbeeld

  1. Wanneer vakantiedagen van 07.00 – 19.00 worden afgenomen en ingevoerd staan bij de vakantietijden van de groep en u rekent met 12 vakantieweken dan geldt per dagdeel: 12 (uur per dag) * 12 (vakantieweken) = 144. 
  2. De vakantie-uren die worden ingegeven ontstaan als een budget bij de kinderen in de weekplanning.



Wanneer er vakanties zijn gedefinieerd in de kalenders en deze zijn gekoppeld zodat deze zichtbaar worden bij het kind in de weekplanning, worden de kinderen a.d.h.v. de contractvorm wel of niet gepland in de vakanties.
Als kinderen worden gepland dan zal direct het budget bijgewerkt worden en de vakantie-uren die gepland staan worden al direct op het budget verminderd.



Wijzigen contractvorm 

Via Organisaties – Administraties -  - Contractvormen kunt u contractvormen inzien of wijzigen. Wanneer u op het  klikt, opent de contractvorm en kunt u kiezen voor welke type opvang u de contractvorm wilt wijzigen. 
De calculatie en aanwezigheidsinstellingen wijzigt u apart van de tarieven per trajecttype en dagdeel. 

Wijzigen calculatie en aanwezigheidsinstellingen 
Door op het +je te klikken kunt u deze gegevens per een bepaalde datum wijzigen. Verder volgt u dezelfde stappen als hierboven beschreven bij het inrichten hiervan. 
U kunt dus deze gegevens alvast voor de toekomst wijzigen. 

Wijzigen tarieven per trajecttype en dagdeel 
Door op Wijziging toevoegen te klikken, kunt u de tarieven per trajecttype en dagdeel wijzigen. U geeft een datum aan per wanneer u de wijzigingen wilt laten ingaan. Verder volgt u ook hier dezelfde stappen als hierboven beschreven bij het inrichten hiervan. 
U kunt dus deze gegevens ook alvast voor de toekomst wijzigen. 

Wijzigen vakantie-uren 
Dit is alleen mogelijk bij het opvang type BSO. Ook dit wijzigt u op dezelfde manier als hierboven aangegeven bij het inrichten hiervan. 

Budget / Planning


  1. Basis planning
  2. Standaard budget
  3. Flex budget
  4. Vakantiebudget
  5. Weekplanning plaatsingstype

Basis planning

Er zijn enkele instellingen die de bepalen wat de standaard waarden zijn op het moment dat deze gebruikt worden. Door hier de meest gebruikte optie te kiezen kan dit u helpen in het efficiënter invoeren van gegevens.




Specificeer flexibele uren in trajectregels standaard

In een trajectregel is het mogelijk om flex uren toe te kennen. Dit is een waarde in uren. De uren kunnen dan gespecificeerd worden als uren per week of uren per maand.
Lees meer over flexibele uren en instellingen hier: Flex budget

Standaard contract voor BSO

BSO opvang kan financieel worden berekend a.d.h.v. de factuurtijden van de groep of afhankelijk gemaakt worden van de schooltijden-niveau. Hier wordt de standaard keuze gemaakt op per uur (schooltijden-niveau) of dagdelen (groep factuurtijden)
Lees meer over schooltijden hier: Scholen

De marge in minuten om de ochtend naar middag overgang te bepalen.

Deze optie is gerelateerd aan het in- en uitchecken van kinderen op de tablet app.
Het kan voorkomen dat kinderen worden uitgecheckt wanneer de ochtendtijd feitelijk voorbij is. Als in dit geval de middag wordt gekozen dan zal er direct een extra middag in rekening gebracht worden. Dit zal in veel gevallen niet de gewenste situatie zijn en daarom is het mogelijk om een marge op te geven. Deze is in minuten dus indien u 30 specificeert zal t/m 30 minuten na het einde van de ochtend de nog steeds de ochtend voorgesteld worden.

Meetmoment specificeren
Je kunt een meetmoment specificeren wanneer de ratio wordt berekend op een dagdeel en de huidige geplande situatie wordt bepaald. Dit wordt momenteel gebruikt op diverse plaatsen in de applicatie nl.: aanvragen voor extra plaatsing door ouders en de groep-planning. Er wordt in eerste instantie een dagdeel waarde tov de bezetting weergeven i.c.m. met de personeel planning   
Niet alle kinderen zijn op bv KDV-groepen meteen op de openingstijden ook aanwezig. Deze zullen geleidelijk aanmelden. Je kunt dan ervaringswaarden gebruiken om de meetmomenten vast te leggen. Bijvoorbeeld 9:30 voor een KDV-groep in een ochtenddagdeel. Op deze wijze wordt een veel realistischer beeld weergeven en kan er sneller bepaald worden of de plaatsing kan worden toegelaten. 

Er zijn 2 plaatsen waar deze meet- / referentietijden kunnen worden vastgelegd. 

1: In de administratie - basisplanning instellingen, een algemene waarde per dagdeel. 



2: Op groepsniveau kan van deze instellingen worden afgeweken door deze daar specifiek te specificeren. Indien daar niets is ingevoerd zal de basis instellingen worden aangehouden. 



Standaard budget


Ruilbudget

Het ruilbudget is een budget wat kan ontstaan door afmelding van het kind op geplande opvang aan de hand van het contract in de trajectplanning. Het ruilbudget is afhankelijk van een aantal instellingen in de applicatie.
Instellingen ruilbudget administratie. 

Bij de administratie staan verschillende instellingen voor het ruilbudget.



  1. Ruilbudget verloop periode: de periode (in dagen) dat het budget verloopt na het ontstaan van het budget. 
  2. Ruilbudget gebruiksperiode: de periode (in dagen) waarover het aanwezige budget ingezet kan worden. 
In het screenshot zijn beide opties ingesteld op 60 dagen. Een ander voorbeeld zou kunnen zijn. Verloopperiode 30 dagen en inzetbare periode 100 dagen. Dan zou ik nu verkregen budget gedurende 30 dagen maximaal 100 dagen vooruit kunnen inzetten. 



  1. Uren op feestdagen en sluitingsdagen zoals in de kalenders van de administratie is aangegeven worden bij het budget geschreven. 
LET OP! De uren zullen pas beschikbaar komen na de datum van de feestdag/sluitingsdag. 




Na 31 december vervallen alle ruilbudget uren die tot dan zijn opgebouwd. 



Ruilbudget wordt automatisch toegekend aan de hand van de instellingen bij de weekplanning plaatsingstypen (zie verderop in dit document). Met deze instelling kunt u ervoor kiezen om een keuze te krijgen bij de weekplanning in de webapplicatie om de uren alsnog toe te kennen aan het ruilbudget ook al is de periode verstreken die staat ingesteld bij de weekplanning plaatsingstypen. 
 


Voorbeeld: 
  1. Wanneer 26 oktober is afgemeld en de instelling staat op 14 dagen dan kunt u het budget al 12 oktober inzetten. Dat is dus 14 dagen voorafgaand aan 26 oktober. 

Instellingen ruilbudget locaties 
Bij de locaties kunt u ook instellingen voor het ruilbudget aangeven. 



Uren op feestdagen en sluitingsdagen zoals in de kalenders van de administratie is aangegeven worden bij het budget geschreven. 

LET OP! Wanneer u deze optie gebruikt, dient u ook de kalender in te voeren bij de locatie. 

LET OP! Wanneer u zowel bij administratie als bij locatie een kalender gekoppeld heeft dan heeft de kalender van de locatie voorrang op de kalender van de administratie. 

 Instellingen standaardbudget voor weekplanning plaatsingstypen 

Standaardbudget kan ontstaan door het afmelden van geplande opvang van een kind. Daarbij dient u aan te geven voor welke afwezigheidsplaatsingstypen er budget kan ontstaan. 
Via Organisatie – Administraties - oogje -  Weekplanning plaatsingstypen kunt u deze instellingen inrichten. 



Bij ongeplaatste (unplaced) types kunt u de instellingen invoeren voor het ruilbudget. Wanneer u klikt op het potloodje en opent u het plaatsingstype.

 

U kunt bij de plaatsingstype aangeven bij hoeveel dagen de uren die worden afgemeld moeten worden toegevoegd aan het ruilbudget. 

Voorbeeld: 
  1. wanneer er 2 dagen is ingevoerd en een ouder meldt zijn kind 1 dag van te voren af dan worden er geen uren aan het budget toegekend. 
Op deze manier kunt u alle ongeplaatste plaatsingstypen inrichten. 

Ruilbudget in weekplanning 
In de weekplanning wordt dan gebruik gemaakt van de ongeplaatste plaatsingstypen (A,Z,V) om budget te verkrijgen. 

 


Met de weekplanning plaatsingstype B kunt u dan budget inzetten. 
Boven de weekplanning ziet u ‘Budget uren Huidige’. Dat zijn de huidige uren die nu beschikbaar zijn. 
Via de informatieknop kunt u een overzicht krijgen van hoe het budget is opgebouwd. 



  1. Budget datum: Dit is de datum waarop het budget verkregen is. 
  2. Dagdeel: geeft aan of het om de ochtend of middag gaat waar het budget is verkregen. 
  3. Budget verkregen: het aantal uren dat aan het budget is toegevoegd. 
  4. Status: Of het budget nog actief is of eventueel al verlopen aan de hand van de instellingen.ype:  
  5. Type: welke weekplanning plaatsingstype is gebruikt om budget te verkrijgen. 
    Hier ziet u ook ‘Kalender’ tussen staan indien er uren zijn toegekend voor feestdagen/sluitingsdagen (afhankelijk van de instellingen). 
  6. Budget geldig tot: tot wanneer het budget geldig is aan de hand van de instellingen. 
  7. Datum budget gebruikt: wanneer het verkregen budget is ingezet. 
  8. Budget gebruikt: hoeveel uren er zijn gebruikt op de datum in de vorige kolom. 
  9. Budget resterend: hoeveel uren er nog over zijn van de verkregen uren op deze datum. 
  10. Totaal beschikbaar: hoeveel uur er nog totaal beschikbaar is voor dit kind. 
  


LET OP! Wanneer u heeft ingesteld dat er op feestdagen/sluitingsdagen ook budget verkregen wordt dan worden deze uren pas zichtbaar en beschikbaar wanneer de feestdag/sluitingsdag gepasseerd is. 


Verkregen budget is niet gerelateerd aan de soort opvang en kan dus overall worden ingezet.



Budget correctie 

Via de weekplanning van het kind kunt u ook een correctie doen op het ruilbudget. U kunt hier per een bepaalde datum uren aan het budget toevoegen. 



In het overzicht kunt u dit ook weer terug zien. 



Tips 
  1. Wanneer er bij een administratie geen gebruik moet worden gemaakt van budgetten dan kunt u het ruilbudget verloopperiode in de administratie op 0 zetten. Dan zijn uren die worden opgebouwd ook direct niet meer geldig. 

Flex-budget

Een flex-budget is een budget in uren wat u standaard in rekening kunt brengen voor kinderen die een flexibele afname van opvang kennen. Kinderen krijgen dan een flex-budget met een aantal uren die ze gedurende de maand kunnen inzetten. Via de instellingen is het mogelijk om aan te geven hoe lang het flex-budget geldig is en of wanneer er uren ‘over zijn’, deze mogen worden meegenomen naar de volgende maand. 

Instellingen flex-budget 

Via Organisaties – Administraties - het oogje - ‘Flex-budget’ geldigheidsinstellingen kunt u de instellingen invoeren voor het flex-budget.



Via het +je kunt u de instellingen aanpassen. 



Per een bepaalde datum kunt u aangeven of de flex-budget uren vervallen na 31 december en wat de geldigheid is voor het flex-budget. 

LET OP! De geldigheid voor weekbudget geeft u aan in weken en de geldigheid voor maandbudget geeft u aan in maanden. 

Flex budget wordt eerst van de huidige periode ingezet. Wanneer dit verbruikt is wordt het resterende van de vorige periode ingezet en zo wordt steeds het oudere resterende budget verbruikt.

 

De geldigheid van het budget is inclusief de maand / week waarin het is verkregen.

Voorbeeld: verkrijg ik 10 uren per maand vanaf 1 september. Wanneer ik niets verbruik dan bouw ik tot maximaal 20 uren op. Deze verkregen uren op 1 september vervallen dan per 1 november.


 
Flex-budget toekennen via trajectregel 

In de trajectplanning geeft u bij het kind aan hoeveel flex-budget er wordt afgenomen. 
U klikt hiervoor in de trajectregel op de kolom flex en dan komt er rechts een scherm naar voren om dit in te voeren. 




U heeft hier 2 opties: 
  1. Per week: het kind neemt een aantal uren per week af. Aan de hand van de contractvorm wordt bepaald met hoeveel weken er gerekend wordt en dat gedeeld door 12 wordt dan maandelijks gefactureerd. 
  2. Per maand: het kind neemt een aantal uren per maand af. Dat aantal uren wordt dan ook maandelijks gefactureerd.
Na het opslaan ziet u de flexibele uren in de trajectregel. 




  1. M staat voor maandbudget 
  2. W staat voor weekbudget 

Flex-budget in weekplanning 



Aan het begin van de periode(maand of week) worden de uren toegekend in het flex-budget. Deze uren ziet u onder ‘Resterende uren ‘Flex-budget’’. 
Door gebruik te maken van Fl kunnen uren worden ingezet en wordt het flex-budget in mindering gebracht. 
Aan het begin van de nieuwe periode (maand of week) worden dan weer nieuwe uren toegekend. Afhankelijk van de instellingen hoe lang uren geldig zijn, worden uren van de vorige periode meegenomen naar de nieuwe periode. 
 


LET OP! Zorg ervoor dat flex-uren niet in de min gaan. Deze uren worden niet gecorrigeerd met het nieuwe budget van de nieuwe periode. Heeft een kind niet meer genoeg budget dan maakt u dus gebruik E(xtra) en niet meer van Fl(exbudget). 




LET OP! Aan het einde van de weekregel staat altijd het budget wat nog beschikbaar is voor die periode. 



Dus bij maandbudget kan het zijn dat je op 4 of 5 regels hetzelfde budget ziet staan, omdat dit het budget is wat aan het einde van de maand nog beschikbaar is. 

Tips 
  1. Omdat voor BSO vaak uren worden opgespaard voor vakanties komt het vaak voor dat de geldigheidsinstellingen van BSO afwijken dan die van de KDV. Daarom zou u ervoor kunnen kiezen om voor de BSO het flex-budget per week te gebruiken en voor de KDV het flex-budget per maand. 
  2. Geef een kind alleen een flex-budget met ingang van de eerste van de maand.

Vakantiebudget

Vakantiebudget zijn uren die via de contractvorm, via een trajectregel of via de details van een dagdeel kunnen worden toegekend. Deze uren kunnen uitsluitend verbruikt worden op momenten die via de kalender aangemerkt zijn als ‘vakantiedag’ of ‘studiedag’ (afhankelijk van de instellingen in de contractvorm) door het gebruiken van het weekplanning plaatsingstype: 'G'.

In de weekplanning is zichtbaar hoeveel vakantiebudget beschikbaar is. Er kunnen meerdere saldo’s getoond worden. Een vakantiebudget is nl. gerelateerd aan een trajectregel.

Wanneer er geen vakantiebudget meer beschikbaar is (én geen ander budget) dan zal de ouder bij een aanvraag een melding krijgen dat de uren extra in rekening gebracht worden.


Vakantiebudget wordt vastgelegd in de contactvorm die gelinkt is met de betreffende trajectregel. In de trajectregel of in de details van het dagdeel kan daar eventueel van worden afgeweken door een budget handmatig te specificeren.
zie ook: Trajectplanning
  1. zie ook: Weekplanning
  2. zie ook: Kalenders
  3. zie ook: Weekplanning plaatsingstype
Kies het betreffende budget indien een vakantiedag wordt afgemeld

Het type budget waar bij afmelding in de vakantie de uren aan worden toegevoegd



Je kunt hier kiezen uit de opties:

Standaard budget

Wanneer voor Standaard budget wordt gekozen dan zullen de afgemelde uren aan het ‘Standaard budget’ worden toegekend en volgens de daarvoor geldende regels gebruikt kunnen worden.

of

Vakantiebudget

Wanneer voor vakantiebudget wordt gekozen dan zullen de afgemelde uren weer toegevoegd worden aan het vakantiebudget.
De instelling: “Vakantie-budget' plaatsingen buiten trajectplanning dagen toestaan”. Deze instelling kan hier ingesteld worden: administratie - standaard budget; Standaard budget . Wanneer gekozen wordt voor toestaan dan is het mogelijk om vakantiebudget in te zetten op vakantiedagen op andere dagen dan waar het kind in schoolweken opvang heeft volgens de trajectplanning.

Trajectregel budget calculatiemethode
 

Berekend Trajectrecord budget afh. van de periode
Wanneer deze optie gekozen is dan wordt het aantal vakantie uren naar rato berekend afhankelijk van de periode van de trajectregel.
Bijv. wanneer je een budget geeft van 50 uur in de trajectregel en de trajectregel heeft een startdatum van 1-2-2024 dan zal er 50/12*11= 45,83 uur in de weekplanning worden toegekend. Dit is dus afhankelijk van de periode, het aantal maanden dat er opvang wordt afgenomen in dat jaar.

Berekend Trajectrecord budget als aangegeven waarde
Wanneer deze optie gekozen is dan wordt het aantal vakantie uren wat is toegekend aan de trajectregel als volledige waarde toegekend aan deze periode.
Bijv. wanneer je een budget geeft van 42 uur in de trajectregel en de trajectregel heeft een startdatum van 1-2-2024 dan zal er voor dat jaar gewoon 42 uur in de weekplanning worden toegekend. Dit is dus niet afhankelijk van de periode.
Bijv. wanneer je een budget geeft van 50 uur in de trajectregel dan zal in de weekplanning ook 50 uur worden toegekend. Dit is niet afhankelijk van de periode in de trajectregel.

Trajectregel budget calculatiemethode


Groepeer op contractvorm
Wanneer voor deze optie is gekozen dan zal het vakantiebudget kunnen worden gebruikt op trajectregels met dezelfde contractvorm.

Groepeer op soort opvang
Wanneer voor deze optie is gekozen dan zal het vakantiebudget kunnen worden gebruikt op trajectregels met dezelfde soort opvang.

Placement type for extra vacation budget



G
Wanneer voor G wordt gekozen dan worden geplande uren wat geen contracturen zijn (het kind heeft geen schoolwekenplanning op die dag) gewoon getoond als G in de weekplanning.

VB
Wanneer voor Vb wordt gekozen dan worden geplande uren wat geen contracturen zijn (het kind heeft geen schoolwekenplanning op die dag) getoond als Vb in de weekplanning. Op deze manier heb je een duidelijk onderscheid tussen contractdagen en niet contractdagen in de vakantie.

Facturatie o.b.v. gemiddelde per maand gebaseerd op de trajectperiode

Door deze functie te activeren zal de facturatie van de vakantieuren een gemiddelde per maand bedragen gebaseerd op de trajectperiode.
Bijv. wanneer er 50 uur in de trajectregel wordt toegekend en de trajectregel start per 1-2-2024 dan zijn dit 50/12*11= 45.83 uren voor dat jaar.
Dan 45.83/12=3.82 uren worden dan maandelijks in rekening gebracht.

De datum kun je instellen wanneer je mogelijk wilt veranderen van deze functie door deze wel/niet te activeren. Dan gaat de nieuwe instelling in vanaf de aangegeven datum.

Weekplanning plaatsingstype

De weekplanning plaatsingstype zijn de dagdeelopties die gebruikt worden in de weekplanning. Lees meer over weekplanning hier: Weekplanning In de tabel worden de beschikbare type weergegeven met de beschrijving en de eigenschap of het een type: aanwezig of afwezig is.



Er zijn een aantal systeemtype die niet verwijderd kunnen worden. Maar waar wel diverse opties voor ingesteld kunnen worden.
De systeemtypen zijn:

A: afwezig
Afwezig op een moment waar eerder een plaatsing was gepland.

B: budget
Een extra plaatsing waarvoor budget tegoed is ingezet.

E: extra
Een extra plaatsing die mogelijk extra betaald moet worden.

Fl: flex budget
Een plaatsing die gebruikt maakt van het flex-budget. Dit wordt automatisch verminderd met het aantal uren afhankelijk van de instellingen.

G: geplaatst
De trajectplanning plaatsingen worden standaard weergegeven met een G in de weekplanning muv Flex-budget plaatsingen.

RP: aanvraag plaatsing
Een aanvraag voor een plaatsing

V: vakantie
Afwezig met de reden vakantie van de ouders

Z: ziek
Afwezig met de reden ziek.
  

Wanneer zelf een soort wordt toegevoegd is het van belang dat het type juist wordt ingesteld, geplaatst resp. afwezig.


Voor de facturatie van extra opvang zijn er dan 2 mogelijkheden van waar het tarief gehaald kan worden.

1: Een artikelen koppelen aan een selectie van groepen.

Kies daarvoor in het betreffende plaatsingstype de knop: artikelen en vervolgens ‘toevoegen artikel’
De volgende tabel zal verschijnen en de definitie kan gemaakt worden.




2: Via de contractvorm van de gerelateerde trajectregel

Wanneer de onderstaande optie is aangevinkt zal de contractvorm worden gebruikt voor de bepaling van het tarief.




Ook in de contractvorm moet dan nog de optie worden aangezet en het percentage worden bepaald. Het artikel gerelateerd aan een G plaatsing zal als basis voor de calculatie worden genomen.




  1. lees meer over de contractvormen hier: Contractvormen

Afwezige kinderen met E of FL alsnog in rekening brengen als de ouder te laat is met afmelden.  

De optie: 'Bij afmelding voorafgaand het aantal ingestelde dagen zal dit financieel geen invloed hebben' bepaald of het dagdeel zonder financiële gevolgen nog kan worden afgemeld. Het aantal dagen is hier dus zelf te bepalen. In het voorbeeld hieronder is dit ingesteld op 2 dagen. Dus in de voorbeeld met type E; wanneer de afmelding te laat wordt gedaan kan de plaatsing worden gewijzigd in V, Z of A in de planning maar zal de ouder met E worden gefactureerd.  




In de weekplanning kun je de informatie inzien met betrekking tot te laat afgemelde annuleringen.

Hierin is duidelijk terug te lezen wanneer de afmelding plaatsvond en van welk type naar welk type de plaatsing is opgezet. Daarnaast is te zien wat de financiële gevolgen zijn. Naar factuur of naar budget. Budget kan als coulance nog gebruikt worden indien daarvoor de instelling is gemaakt die ook in het screenshot is gemarkeerd.

Wanneer de E plaatsing in de weekplanning direct wordt omgezet in een G of ander type ‘ongeplaatst’ niet zijnde : A,Z,V. Dan zal de periode niet worden gecontroleerd en kan dit zonder consequenties worden omgezet.

Flexbudget

Bij het flexbudget wordt er bij tijdige afmelding de uren van FL teruggaan naar het flexbudget. Wanneer de afmelding te laat wordt gedaan kan de plaatsing worden gewijzigd in V, Z of A in de planning maar gaan de FL uren niet terug naar het flexbudget.  

Budget plaatsing

Bij een budget plaatsing wordt er bij tijdige afmelding de uren van B terug bij het normale budget. Wanneer de afmelding te laat wordt gedaan kan de plaatsing worden gewijzigd in V, Z of A in de planning maar gaan de B-uren niet terug naar het normale budget.  
In de weekplanning kun je de informatie inzien met betrekking tot te laat afgemelde annuleringen.

Geplande uren of gehele dagdelen in rekening brengen.

Er is nog een optie die belangrijk is voor de facturatie/budget afschrijving.



Deze bepaald of de geplande uren gefactureerd moeten worden of de groep-facturatietijden gebruikt moeten worden.

Voorbeeld:
  1. Wanneer een kind de ochtend extra afneemt van 09:00 t/m 11:00 met type E. En deze optie staat niet aangevinkt dan zullen er 2 uren in rekening gebracht worden. Wanneer de optie aanstaat zullen de groep-factuurtijden gebruikt worden. Waarschijnlijk zullen dat dus meer uren zijn, bv van 07:00 t/m 12:30 = 5,5 uur.

Crediteren dagdeel op basis van gemiddelde dagdeelprijs per week

De optie is alleen zichtbaar bij de weekplanning plaatsingstypen ‘ongeplaatst’.



Met deze functie kan een dagdeel worden gecrediteerd op basis van de gemiddelde prijs per week.

Voorbeeld:
  1. Wanneer een groep gesloten is door personeelstekort en dit gecompenseerd wordt aan de ouders door middel van geldteruggave. In de weekplanning wordt het betreffende dagdeel veranderdt in deze plaatsingstype. Een dagdeel per maand bedraagt €47,67. Dan wordt dit berekent naar een bedrag per week en wordt er een bedrag van €11,12 gecrediteerd.

Medewerker planning / uren / export

  1. Looncodes
  2. Activiteiten
  3. Export salaris
  4. Administratie BKR

Looncodes


Op administratieniveau kan moet er worden vastgelegd welke uur soort gekoppeld wordt met welke looncode. Dit is een vereiste om e.a. juist te kunnen exporteren naar het salarissysteem en geeft daarbij vrijheid om per administratie binnen een organisatie verschillen regels te hanteren.




Activiteiten

Voeg de activiteiten toe die de medewerker mag uitvoeren.



Export salaris


Administratie BKR


In het menu: instellingen – Standaard BKR zijn de ratio’s gedefinieerd die gebruikt worden in de personeelsplanning.  

U kunt nu per datum een nieuwe schema toevoegen.  
Wanneer een nieuw schema wordt toegevoegd zullen de standaard waarden alvast worden voor gevuld. Deze kunt u dan gaan aanpassen naar de waarden die vanaf de opgeven datum geldig zijn. 

Zodra u het schema opslaat  zullen automatisch de waarden overal worden aangepast.





    • Related Articles

    • Wijzig de administraties

      Wijzig de administraties De ouder is gelinkt met één of meerdere administraties. Dit heeft invloed op de mogelijkheden tav het toevoegen van de trajectregels. Er kunnen uitsluitend locaties / groepen gekozen kunnen worden die bij de ouder zijn ...
    • Gebruikers

      Het toevoegen van een gebruiker Een gebruiker kan je toevoegen door vanuit het navigatie menu naar ‘Organisaties -> gebruikers -> toevoegen gebruiker’ toe te gaan en zo zijn/haar gegevens in te vullen. Gebruiker bekijken Om gebruikers te kunnen ...
    • Online ouder inschrijfformulier

      Algemeen Elke kindplanning omgeving beschikt over een standaard versie van het online inschrijfformulier. Dit inschrijfformulier is te vinden via https://n4a.quebble.com/<DOMEINNAAM>/web/parentsregistration. Of in de Quebble omgeving: ...
    • Organisatie inrichting - algemeen

      Organisatie inrichting In dit menu wordt de inrichting vastgelegd van de administratie. Juridisch, maar ook de structuur in administraties - locaties - groepen. Via alle detail instellingen legt u verder vast de financiële afspraken en het proces ...
    • Groep activiteiten schema's

      Groep activiteiten schema's Bij Groep activiteiten schema’s maakt u schema’s aan die gebruikt kunnen worden als dagboek op de groep. U maakt een standaard schema. De groepen hebben wel de mogelijkheid om dit schema naar eigen wens aan te passen. U ...